Wat houdt een 51 procent aanval precies in?

Nodig om iets bepaalds te weten over Bitcoin.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier wordt het mooi uitgelegd:
http://learncryptography.com/51-attack/ Het komt er dus op neer dat iemand die over 51% of meer van de totale hash snelheid van het bitcoin netwerk beschikt, het netwerk kan ontregelen. Ze hebben niet de totale controle over het netwerk maar kunnen wel bijvoorbeeld: "They could prevent transactions of their choosing from gaining any confirmations, thus making them invalid, potentially preventing people from sending Bitcoins between addresses. They could also reverse transactions they send during the time they are in control (allowing double spend transactions), and they could potentially prevent other miners from finding any blocks for a short period of time. That’s really about it – enough power to cause some serious mayhem (as that’s all stuff that isn’t supposed to be able to happen) but nothing that would seriously cripple the network – at least not immediately. They couldn’t reverse transactions from long ago, create new coins out of thin air (besides through regular mining), or steal coins from other people’s wallets."

Het beste antwoord

De 51% aanval is feitelijk een groot beveiligingsgat en tevens de achilleshiel van het systeem, want als één entiteit 51% van de hashes uitrekent(mined) dan heeft deze de controle over de transactielog, en kunnen zij transacties manipuleren of terugdraaien of gewoonweg weigeren tussen twee partijen. Iedereen in de "chainlog" houdt bij welke transacties gedaan zijn maar de meerderheid bepaalt de geldigheid van zo'n transactie. Het is een theorie dat wanneer een partij 51% van de hashes uitrekent zoals bij GHASH bijna het geval was dat de chainlog gefalsificeerd kan worden. Als dit scenario zich voor zou doen dan verliest iedereen het vertrouwen in de bitcoin en zal de koers steil omlaag duikelen, dus is op internet opgeroepen om niet meer collectief te "minen" bij GHASH.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!