Laptop gestolen: in hoeverre moet ik bang zijn dat wachtwoorden in verkeerde handen vallen?

Bij een inbraak in de winkel van mijn vrouw is haar laptop gestolen (er zat een slot op, en de politie en verzekering zijn al netjes geïnformeerd). Op die laptop stonden (behalve foto's en documenten) ook allemaal mails met inlogcodes en wachtwoorden van sites waar zij bestellingen doet. Gelukkig is haar laptop beveiligd met een wachtwoord.
Nu is mijn vraag: Is het makkelijk om dat wachtwoord te achterhalen (het is geen "simpel" wachtwoord, dus gewoon probeer-pogingen doen heeft geen zin) en moet ik dus maatregelen nemen richting bedrijven om die te informeren? Of is het voor inbrekers niet interessant genoeg om ook op die laptop te speuren en kan ik er vanuit gaan dat ze die laptop inmiddels hebben geformatteerd en doorverkocht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

Het Windows wachtwoord is gemakkelijk te kraken. Ook het bios-wachtwoord is te omzeilen. De kans dat de dief de laptop gaat afzoeken naar wachtwoorden lijkt mij niet zo groot. Die zal de harddisk formatteren en hem snel van de hand doen via Markttplaats. Het kan nuttig zijn om een lokadvertentie te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens van uit gaan.
Er zijn ook slimme inbrekers die wel nagaan wat het op zo'n laptop te halen is.

Ik mag toch hopen dat ze niet haar wachtwoorden en inlogcodes van de bank enzo ergens op haar laptop had opgeslagen?

Het hangt dus van "de waarde" af van de sites waar het om gaat.
Zij zal toch voor al die sites een nieuw wachtwoord moeten aanvragen. Tenminste, dat zou ik zeker doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het zeker doorgeven.
Dieven zou ik niet direct bang voor zijn, maar jij gaat ervan uit dat de dieven hem netjes zullen formateren op het moment dat hij wordt doorverkocht. Dat denk ik niet. De volgende koper zal waarschijnlijk alle informatie wel krijgen en daar waarschijnlijk ook in gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n wachtwoord op je laptop is vooral handig om te voorkomen dat iemand die je laptop onbeheerd aantreft in vijf minuten tijd gevoelige informatie kan vinden.

Wordt je laptop gestolen, dan moet je ervan uitgaan dat alle informatie die niet éxtra is beveiligd op straat ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben hetzelfde gehad, volgens de politie halen ze de laptop leeg (formatteren) en verkopen ze hem dan door. Maar om geen risico te nemen hebben wij destijds ook de leveranciers gewaarschuwd, dat ze alleen op een ander adres mochten leveren na het telefonisch bevestigd te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om alle risico's uit te sluiten (het is mogelijk om een programma op een computer te zetten dat alle wachtwoorden te voorschijn tovert ) is het belangrijk om je leveranciers en andere contacten erop te wijzen dat de inloggegevens gewijzigd moeten worden omdat deze ontvreemd zijn. Verder is het zaak om voorlopig alle bestellingen extra te laten bevestigen door middel van een fax en dan nieuwe accounts aan te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht eraan als je alles hebt beveiligt is er een beetje aan de hand dan licht het er aan of je het opgeslagen of niet maar probeer alles meteen te blokeren