Kan ik beboet worden voor het illegaal downloaden en installeren van een apk voor android?

Ik zocht een recorder app en ik downloade ergens de "Voice PRO" maar die was een illegale versie en deed het niet eens.

Ik ontdekte vandaag dat het bedrijf mij een dreig mail stuurde om de app te kopen vanwege auteursrechten.
Mail:

You have installed a non-genuine copy of Voice PRO

Dear User, the copy of Voice PRO for Android that you are trying to install on your device is fake.

Voice PRO is a brand and a patent application developed by A&G SOFTWARE ITALY SRL

Infringement of copyrights is a criminal offense in Europe. The fine is up to 300.000 EUR and a term of up to 3 years imprisonment.

To protect our rights and in respect of European laws in terms of data protection, we have collected your IP address and your Email address

Your Email: xxxxx@gmail.com
Your IP: xx.xx.xxx.xxx
If you intend to solve the problem in an extra court way, proceed with the purchase of the license by using the link above and share with the receipt of payment by replying to this email.
Click here to proceed with the license purchase.
Copyright © 2012 A&G Italy, All rights reserved.

Volgens mij willen ze nu dat ik de app koop en anders een boete van max 300.000 riskeer en 3 jaar de bak in?!?

Ben overigens 17 dus vraag me af of dit allemaal mag en kan en of ik dus zo snel mogelijk de app in de play store moet gaan kopen?

Toegevoegd na 11 uur:
Het IP wat ze mij mailde was : 83.83.122.201
Ook heb ik deze mail op 16 juli gehad alleen kwam ik het gister pas toevallig tegen.
Hotmail is mijn main mail nl...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik zou me hier niet druk om maken, dus niet op reageren. Het lijkt me weer eens een truc van criminelen om mensen geld af te troggelen. Waar heb de app gedownload? Zoek op bijvoorbeeld http://www.betterwhois.com (er zijn meerdere van dit soort sites) wie de eigenaar is van die website. Zoek ook op wie de eigenaar is van de domeinnaam van het email-reply adres. Als deze domeinnamen niet van de echte rechthebbende zijn, heb je waarschijnlijk te maken met oplichters.

Juridisch klopt het verhaal ook niet, want je hebt niet eens het echte programma gedownload, maar een fake. Je kunt niet beboet worden voor iets wat je niet gedaan hebt.

Nog 2 aanwijzingen dat het waarschijnlijk oplichters zijn:
1. Ze proberen een schrikreactie teweeg te brengen door absurde boetes te noemen.
2. Op websites met gratis downloads wordt zover ik weet nooit naar je emailadres gevraagd, tenzij ze iets van je willen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Nog eentje:
3. Waarom zou een aanbieder een tweede website maken om zijn eigen product illegaal aan te bieden? Onlogisch toch? Indien hij dat al wel gedaan zou hebben is dit uitlokking tot een criminal offense, wat op zichzelf al een misdrijf is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, ze linken mij door naar de google play store om de app te kopen.
De officiële site is dit denk ik: http://www.voicepro.it/index.html#
Heb het na getrokken en lijkt best legaal. Heb de app gedownload via "blackmarket" app.
Maar als je dan die apk hebt gedownload moet je het nog verifiëren en installeren met google dus misschien van daar de gegevens gekregen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, ze hebben dus jouw gegevens door de verificatie via Google. Het doorlinken naar de officiële app-store vind ik wel in orde. Ik zie bij een van je reacties hierboven dat het mailadres van de afzender devteam@voicepro.it is, dat is inderdaad de rechthebbende. (Let wel even op of in de link onder dat mailadres en de app-store niet een ander adres verstopt is.) De mail lijkt dus niet van oplichters te komen. Evengoed is het wel bedoeld als bangmakertje. Niettemin zou ik me nog steeds niet druk maken hierover. De licentie voor die app kost €9,90, daar gaan ze echt geen rechtszaak voor beginnen. Die hoge boetes gelden alleen voor het illegaal verspreiden op grote schaal. En zelfs al zouden ze jou willen vervolgen, dan krijgen ze nog te maken met de NL justitie, die uit moet gaan zoeken wie jij precies bent en waar je woont etc. Dat gaan ze echt niet doen voor zo'n kruimel bedrag. Zelf voor flink hogere bedragen komt de NL justitie nog niet eens in beweging. Tot slot: je kunt die app niet eens gebruiken want hij doet het niet. Je hebt dus blijkbaar niet de juiste app van Voicepro gedownload. Waar hebben ze het dan over? Juridisch erg zwak! Ze kunnen je hooguit beschuldigen van een poging tot. Ga maar rustig slapen, er is niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog bedankt voor dit extra antwoord!
Samen met de rest mij goed overtuigt over dit geval dus zal dit antwoord kiezen.
Heb ze nog wel gemaild maar er is niet meer gereageerd.
Ik zie wel en inderdaad zou het om zo´n klein bedrag voor een overheid niet de moeite waard moeten zijn.
Zal echt goed opletten en niet zomaar meer iets downloaden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het reageren mensen!
Mijn definitieve antwoord staat in de meerdere reacties maar zijn 2e reactie vat het goed samen dus ik kies voor dit antwoord.
Nogmaals bedankt, kijk beter uit voortaan!

Andere antwoorden (1)

je wordt beboet als je het download en verder verspreid. het downloaken van games en android is per 1 augustus per direct verboden.. Het is niets voor niets dat je het kopen moet. Nadeel aan apps kopen is dat het met paypal , credit kaart of punten inwisselen als betaalmethode is. als je betalen wilt met paypal wordt er gezegd dat paypal een error heeft, kortweg je kunt niet betalen voor de app want vele mensen hebben niet eens een crediet kaart , of paypal. vele kunnen alleen via Ideal betalen. deze mogenlijkheid is er niet. dus wat gaan mensen doen? downloaden van apps.. als het 1 appje is met die melding zou ik daar niet zo nauw druk over maken omdat het nu pas is ingegaan het downloadverbod.. gaat het om een iphone die vol staat met gemoddereerd apk games. dan is het een andere verhaal (gemoddereerd apk games zijn apk games met cheats.. daar zijn de cheat erin verwerkt. dat je bv unlimited coins hebt en niet hoeft te kopen en dat zulke dingen. maar 1 appje?? woaa nee zou ik me geen zorgen over maken. tenzei je de mail blijft krijgen zou ik het verwijderen in jou instantie.. succes

Toegevoegd na 4 minuten:
je bent niet verplicht iets te moeten kopen. je hebt immers geen contract. buiten dat als jij het spel of wat het ook is deinstalleerd (van je iphone volledig verwijderd. desnoods terug naar fabrieks instellingen zetten doet. kunnen ze jou niks maken. want je hebt het spel niet meer in bezit zowel niet eens gebruikt.. buiten dat als je androaid download doe het nooit op je eigen computer en eigen ip.. neem proxy server google.. dan hotspot shield dan heb je een fake ip adres dat wat zei daar zien.. en een valse email op geven. elke hotmail werkt.. deze tips mag ik niet geven maar nooit downloaden met je eigen ip. voor je het weet hang je hard. downloaden doe je met een fake ip ;) zeker nu dat het verboden is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over welk downloadverbod heb je het?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, volgens mij hadden ze mijn ziggo ip namenlijk dit: 83.83.122.201
Kunnen ze mij nu aanpakken en mij aanpakken?
Ik heb overigens de mail op 16 juli 3 keer achter elkaar gehad van deze mail : devteam@voicepro.it Dus zou ik beschermt zijn doordat dit dus nog voor 1 augustus is gebeurt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over een downloadverbod van 1 augustus heb ik nog steeds niets over kunnen vinden online. Een downloadverbod bestaat al een tijdje in Nederland. Maar de kans dat je er straf voor krijgt is erg klein. Ik heb pas één keer gelezen over een man in Nederland die ervoor is vervolgd. Maar uiteindelijk is hij toch vrijgesproken. Dus je moet je geen zorgen maken. En downloaden met een ander IP-adres, dan is de kans nog kleiner dat instanties erachter komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal de router en wifi modem resetten, maar ik denk dat ik niet m'n ip van ziggo kan veranderen of zit dat anders? Weer bedankt voor je reactie!
Zat te overwegen om nu eigenlijk een prepaid card voor de play store te kopen en te doen wat ze vragen maar ja ik vind het nog steeds apart van die mail.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het (zonder licentie) downloaden van games en software was al verboden voor 1 augustus. Sinds 1 augustus is het downloaden van films en muziek zonder licentie daar bij gekomen.