Als je stukjes van een eigen verhaal op een blog zet, is het dan vrij voor anderen om over te nemen?

Als ik zelf een verhaal publiceer op mijn blog mogen anderen het dan overnemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat bepaal jij zelf. Je kunt er voor kiezen om je tekst vrij te geven onder een vrije licentie. Dan mag een ander jouw tekst overnemen, zolang er maar aan enkele voorwaarden wordt voldaan waaronder bijvoorbeeld het vermelden van jouw naam en blog. Als je je tekst in het publiek domein vrij geeft, dan mag iedereen er mee doen wat hij of zij wil. Als je auteursrecht gaat claimen, dan moet iedereen er gewoon van af blijven of bijvoorbeeld eerst toestemming vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, alles wat je maakt wordt beschermd door het auteursrecht. Dat betekent dat je het niet zomaar over mag nemen, dus je werk wordt beschermd. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen, je hebt best kans dat iemand t toch overneemt, maar dat mag officieel niet. Als dat je geld gaat kosten kan je een zaak aanspannen, maar dat kan ook een ingewikkelde zaak worden want het auteursrecht kent wel een aantal kleine uitzonderingen. In beginsel wordt je werk beschermd, maar er zijn uitzonderingen. Het is dus wel even goed opletten voordat je het online plaatst.