Kunnen bedrijven meer met rekeningnummer en gegevens?

Hallo,

Vandaag belde een bedrijf dat ik een aantal maanden geleden een enquete had ingevuld en ik een huidverzorgingsset had gewonnen van 33,50.
Het werd binnen 10 dagen bezorgd, wel moest ik 8,50 betalen voor de verzendkosten en mijn rekeningnummer geven.

Ze wisten al mijn gegevens al (adres, naam, leeftijd etc.)
De beller had mijn akkoord voor de verzending opgenomen, en alle informatie zou in een brief binnen 2 dagen thuisbezorgd worden.

Nu weet ik niet of ik het wel moet vertrouwen, dus mijn vraag, kunnen zij nog meer met mijn rekeningnummer en/of gegevens doen? Zo ja, wat, en wat kan ik daar verder tegen doen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
o nee hé jij ook al.
google eens op Provea.com, en je ziet dat er de afgelopen week al 2000 mensen opgelicht zijn. Jij hebt toestemming gegeven dat ze de verzendkosten afschrijven, maar ze halen je hele rekening leeg. zo snel mogelijk hun giro achterhalen en de bank bellen om te blokkeren
Amadea
9 jaar geleden
Het feit dat je zou moeten betalen om een zogenaamd gewonnen prijs te krijgen geeft al oplichterij-alarm! Nooit intrappen!
zondag
9 jaar geleden
Hoe dom kan je zijn! Ik werd laatst opgebeld dat ik een vakantiereis had gewonnen met iets waar ik nog nooit wat mee te maken heb gehad. Ik heb ze niet eens uit laten praten en meteen gezegd dat ik van dergelijke telefoontjes niet gediend ben en niks ga betalen. Punt uit. En hoeveel keer al niet heb ik op internet iets gewonnen omdat ik de 100.000ste bezoeker ben. Ik snap gewoon niet dat mensen nog zo naïef kunnen zijn om die onzin, die alleen maar geld aftroggelarij is, kunnen geloven. Deze lui spelen in op de hebzucht van de mensen. Je denkt een klein visje uit te zetten om een grote snoek te vangen. Maar nee, een grote walvis vreet jou dan op, houd dat voor ogen.

Het beste antwoord

Punt een zeg ik: tamelijk ongeloofwaardig dat je iets hebt gewonnen maar dat je dan wel zelf de verzendkosten moet betalen, en dat ze die ook nog zelf rechtstreeks van jouw bankrekening gaan incasseren. Dus ik voel meteen nattigheid bij dat telefoontje.

Héb je eigenlijk überhaupt ook echt die enquete ingevuld? Want zo niet dan moet je er natuurlijk sowieso van je langzalzeleven niet op ingaan.

Je ZOU je rekeningnummer kunnen geven natuurlijk, maar houd het dan wel heel goed in de gaten. Een stornering is meestal een of twee weken lang heel makkelijk online te regelen met een paar klikjes, maar na die periode moet je heel erg gaan zeuren bij je bank en heb je dikke kans dat je je geld gewoon definitief kwijt bent. Dus ALS je je rekeningnummer geeft, check minimaal 1x per week goed je rekening en onderneem onmiddellijk actie als er rare afschrijvingen plaatsvinden. (Moet je eigenlijk sowieso altijd doen natuurlijk.)

Ik zou in ieder geval zelf om de dooie dood mijn rekeningnummer niet geven aan een bedrijf dat mij opbelt om ernaar te vragen. Ze mógen dan wel niet incasseren zonder expliciete opdracht/toestemming, maar ze kunnen het wel degelijk proberen (gewoon in de hoop dat je niet oplet en je storneringsperiode voorbij laat gaan). Deze truc kunnen criminelen op allerlei manieren toepassen en ze doen dat dan ook vaak. Incassoscam/facturenscam is een veel voorkomende vorm van oplichting.

Hartstikke leuk als/dat je wat gewonnen hebt, maar winnen is winnen en daar horen géén kosten bij, in mijn optiek, tenzij van tevoren heel duidelijk gecommuniceerd.

Bedenk ook of je eigenlijk dat artikel wel wilt kopen voor die 8,50. Want zo moet je het zien.

En als alles wèl in kannen en kruiken is... Gefeliciteerd! :P

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou kunnen dat ze je nu iedere maand iets sturen en het bedrag automatisch incasseren. Dat mag natuurlijk niet zomaar, maar misschien heb je zonder het te beseffen akkoord gegeven. Een automatische incasso kun je via de bank laten storneren. Mochten er na die eerste betaling meer bedragen afgeschreven worden, kun je dat dus doen.
bamibal