Is het nodig om een antivirus te installeren op een apple computer?

Ik heb een laptop van apple gekocht en de verkoper zei dat voor een apple geen antivirus nodig is. Is dat zo? Want mijn echtgenoot zegt dat er voor apple ook virussen zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

In de 25 jaar dat ik de Mac gebruik heb ik geen virusscanner gedraaid, en ook geen virus gehad.

Maar het hangt allemaal af van je definitie van 'nodig'. Wat is het risico dat je bereid bent te nemen?

Als je een te verwaarlozen risico, prima vindt, dan heb je op Mac geen virusscanner nodig.

Als je echter absoluut geen tolerantie voor enige vorm van risico kunt veroorloven, of je hebt Windows-collega's die je eventueel zou kunnen infecteren door een emailtje door te sturen, installeer dan vooral een virusscanner.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 voor de uitleg over het gevaar dat je voor anderen oplevert door besmette mails door te sturen.

Andere antwoorden (6)

Voor alles wat met computers te maken heeft, zijn er virussen. Je echtgenoot heeft dus gelijk. Het is zeker aan te raden om een virusscanner te gebruiken. Al zijn er niet zo veel virussen voor Apple.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mac's kunnen wel virussen krijgen maar in windows zijn er meer virussen actief. Maar virussen kunnen in je mac niet zo makkelijk in je bestanden komen en virussen op een mac zijn volgens mij makkelijker weg te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als je alleen download van websites om bijvoorbeeld een programma te downloaden kijk dan wel eerst of het een bekend programma is en download het dan van de maker's website.
Als je bijvoorbeeld illegaal films download
Volgens de strikte definitie van een computervirus, zijn er momenteel geen voor OS X. Wel kan OS X schade ondervinden van een bredere definitie. Maar dan praat je over trojans, worms, backdoors, spyware, malware en dergelijke. Een goed antiviruspakket doet meer dan alleen virussen tegenhouden en heeft dus ook nut voor OS X.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het is niet echt nodig omdat er procentueel weinig Apple-gebruikers zijn, ongeveer 5% wereldwijd.
Daarom is het financieel niet interessant om voor zo'n kleine groep gebruikers een virus te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een goed verkooppraatje dat je geen anti-virus nodig hebt. Dit is jarenlang ook het geval geweest omdat de Mac echt een kantoor computer was die voornamelijk in de grafische industrie te vinden is.

Met de opkomst van iOS is het aandeel van de Mac echter gestegen (al is Windows nog steeds veruit het grootst) en is er meer thuisgebruik (o.a. telebankieren). Ook is Apple over op Unix als basis voor het OS, wat gemakkelijker is om op te programmeren. Daarmee groeit het aantal virussen voor de Mac.

Let wel, het aantal virussen en hacks blijft kleiner ten opzichte van de PC, maar onsterfelijk is de Mac al lang niet meer. Wil je veiligheid, gewoon anti-virus kopen dus. Al is het maar omdat de bank jouw schade niet vergoed als jouw bankrekening gehackt is via een onbeveiligde Mac.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je een voorbeeld geven van een recent virus op Mac? Ik heb het idee dat de voorstanders van het installeren van een virusscanner op de Mac, doorgaans mensen zijn die de Mac zelden of nooit hebben gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.techspot.com/news/51689-new-mac-virus-skirts-gatekeeper-initiates-creepy-reverse-shell-connection.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een nuanceverschil, maar toch belangrijk: Het voorbeeld dat je geeft is een trojaans paard, geen virus. Het verschil is dat een virus zonder bewuste actie van de gebruiker om het te installeren, een computer binnendringt. Dat zie je op een Mac gewoon niet gebeuren. Sterker nog, alleen Windows is (of was, in meerdere mate), zo lek om dat te laten gebeuren. Een trojaans paard is een app die een gebruiker zelf installeert, maar waar stoute verborgen zaken in zitten.
Omdat de mac op unix gebaseerd is en niet zoals windows een centraal register heeft waarin virusen makkelijker andere programma's kunnen aantasten is het minder noodzakelijk dan op een windows PC.
Toch is het wel slim om een virus scanner te installeren.
Een die wordt aangeraden door verschillende partijen is: ClamXav deze is nog gratis ook!