Mag ik fotos gebruiken van Facebook vrienden in mijn werkstuk Nederlands?

Ik heb de toestemming niet gevraagd aan hen. Maar heb wel hun persoonlijke fotos gebruikt. Het zijn geen vreemden maar vrienden.

Wie ken de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, je kunt geen foto's van hen gebruiken zonder dat je daar toestemming voor hebt gevraagd en gekregen.

Toegevoegd na 43 seconden:
"Het portretrecht is persoonlijk; het kan alleen worden uitgeoefend door of namens de afgebeelde persoon (of diens nabestaanden)."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht#Portretrecht_en_auteursrechten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb momenteel niet heel veel tijd om te googelen in wetteksten, maar als je zoekt op portretrecht kom je vast wel wat tegen.
Ik denk dat je eerst hun toestemming vraagt . Want wie weet dat ze dat niet graag hebben .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag met bronvermelding.