Kan malwarebytes zelf besmet zijn?

Vooropgesteld: ik ben een digibeet. Ik snap uitleg alleen in Jip-en-Janneketaal (en dan nóg vaak niet!)

Ik las een vraag van iemand bij wie het wachtwoord van internetbankieren al ingevuld was. Dat is bij mij sinds een week ook zo. Ik las iets over keyloggers en schrok me dood. Ik probeerde dat wachtwoord te verwijderen (vinkje 'bewaar gebruikersnaam' uit), maar nee, het wachtwoord en gebruikersnaam werden teruggezet.

Oké, ik heb m'n cache geleegd, alle browsers afgesloten en eerst gescand met Microsoft Essentials - uitgebreide scan: niets gevonden (na ruim 1,5 uur scannen!). Toen heb ik Malwarebytes aangezet. Eerst kreeg ik 'm niet gestart: 'Malwarebytes reageert niet' stond boven in m'n scherm. Uiteindelijk deed hij het wel. Na een half uur bleef hij volgens mij 'hangen' tijdens de heuristische analyse (wat is dat?). De tijd liep door, het aantal gescande objecten bleef staan op 269269. Annuleren (en dan opnieuw starten was het plan) lukte niet, het ding bleef aan, maar geen verandering in dat getal van gescande objecten. Ik heb m'n laptop uitgezet en opnieuw gestart, weer startte Malwarebytes niet en weer blijft hij 'hangen', deze keer bij 269262. (Zeggen die getallen iemand iets?) Ik heb overigens de premium (=betaalde) versie. Ik vraag me nu af of Malwarebytes zelf besmet met malware kan zijn nu het programma zo raar doet. Is dat mogelijk? Zo niet, wat is er dan aan de hand? Het aantal gescande objecten is nu al ruim 20 minuten hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, malwarebytes zal zelf niet besmet zijn. Mogelijk is er malware actief tijdens het scannen, waardoor je pc traag is en Malwarebytes er ook moeite mee heeft. Wat je zou kunnen doen is je systeem opstarten in veilige modus (zie uitleg in bronlink).
Daarna start je alleen Malwarebytes op en laat die dan scannen. http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/start-computer-safe-mode#start-computer-safe-mode=windows-7
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is ook mogelijk dat bestand nummer 269269 (of 269262) op een beschadigde plek op de schijf staat. Het lezen is dan onmogelijk, of het duurt enorm lang omdat Malwarebytes of Windows telkens opnieuw probeert om het bestand toch te lezen - wat niet lukt vanwege de beschadigde harde schijf. Dat het soms bestand nummer 269269 is en soms bestand nummer 269262, kan komen doordat sommige bestanden tijdelijk zijn, en de ene keer wel, de andere keer niet op de schijf staan. Ook is mogelijk dat Malwarebytes diverse processen tegelijk start die elk een aantal bestanden scannen. Is het ene proces toevallig wat sneller, dan kan het betreffende bestand eerder aan de beurt zijn (en dus nummer 269262 krijgen) dan wanneer één van de andere processen toevallig wat sneller is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probleem opgelost, nou ja, ik snap het nog steeds niet, maar de scan is afgerond en er zijn geen kwaadaardige items ontdekt. Het eindgetal van gescande items is 269264 en over die laatste twee heeft het programma 42 minuten (!!) gedaan. Vreemd.

Het beste antwoord

Het wachtwoord bij internetbankieren kan automatisch ingevuld worden door een browser (e.g. Internet Explorer), het lijkt mij vreemd dat keyloggers het gestolen wachtwoord op jou scherm laten zien. Maar om zeker te zijn is het het beste om je pc te scannen. Je kunt proberen het Malwarebytes opnieuw te installeren. Als Malwarebytes Anti Malware het nog steeds niet goed doet, kan je je computer in veilige modus starten en daar een scan proberen. Als je een computer met Windows 7 hebt moet je tijdens het opstarten van je pc op F8 drukken en vervolgens velige modus aanwijzen m.b.v. de pijltjes toetsen en daarna op enter te drukken. Vervolgens druk je op je gebruikersnaam (indien dat niet automatisch gebeurd) en probeert via deze manier een scan uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik Malwarebytes verwijder en opnieuw installeer, ben ik dan m'n geld niet kwijt? Ik gebruik overigens nooit IE, ik surf altijd in Chrome en ik heb inderdaad Windows 7.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heuristic scan - Een scan naar virussen, waarbij gekeken wordt naar werking van bestanden. Wanneer de werking overeenkomt met die van een virus, neemt de virusscanner aan dat het hier om een virus gaat. Naar: http://www.computerwoorden.nl/direct--9619--Heuristische%20analyse.htm De getallen zeggen mij verder niets trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je malwarebytes opnieuw installeerd moet je zover ik weet je licentie code opnieuw invullen. Deze heb ik ooit per mail ontvangen, en ik denk dat dat bij jou ook het geval is.