Wat zijn de risico's van samen gebruik maken van dezelfde router?

Op mijn werk maakt begeleiding gebruik van dezelfde router als de cliënten. De verbinding is beveiligd met een wachtwoord, maar cliënten hebben deze ook om gebruik te maken van het internet. Nu heb ik al geluiden gehoord dat cliënten in elkaars computer kunnen kijken. Wat zijn de mogelijkheden om in te breken op elkaars computer? En hoe kun je vaststellen dat er in je computer gekeken wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
wat wil je nu precies weten? want je hoofdvraag en laatste 2 regels van je toelichting zijn anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel, je kunt namelijk elkaar bereiken. Als de beheerder NAT uitschakelt op de router, dan kun je niet meer bij elkaar.

Het beste antwoord

Het bij elkaar in de computer kunnen kijken kan te maken hebben met de instellingen op elke afzonderlijke pc voor het delen van bestanden in het netwerk. Zorg ervoor dat je delen van bestanden uitschakelt. Wanneer je delen aan laat staan maak je het kwaadwillenden eenvoudiger om in te breken op je computer.

Zie de bronnen voor tips om zelf de beveiliging van het draadloos netwerk te controleren en veilig gebruik te maken van een openbaar WiFi netwerk.

Hoe kun je vaststellen dat er in je computer gekeken wordt?
Dat is niet altijd vast te stellen. Als er sprake is van hacking kan de computer bijvoorbeeld merkbaar trager worden. Bepaalde programma’s werken niet meer. Namen van mappen en bestanden zijn plotseling gewijzigd. Er zijn bestanden van jouw computer verdwenen.

Toegevoegd na 3 uur:
De gevaren kunnen vergelijkbaar zijn met die van openbare wifi-netwerken, zoals bij de McDonald’s. Kwaadwillenden kunnen theoretisch met tools bijvoorbeeld wachtwoorden en andere persoonlijke gegevens filteren uit het internetverkeer van het netwerk. De kans dat iemand dat daadwerkelijk ook doet is niet groot, maar de mogelijkheid is er.

Omdat het hier om internetten op je werk gaat kun je de beheerder van het bedrijfsnetwerk ook eens vragen naar de beveiliging van het netwerk. De beheerder zou ook kunnen kijken naar een oplossing dat cliënten niet meer in elkaars computer kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Op dezelfde router" betekent dat je op hetzelfde netwerk zit. Over dat netwerk kan gevoelig data-verkeer plaatsvinden en je kunt ook aktief de met dat netwerk verbonden computers proberen te benaderen.

Wanneer je een fysiek gescheiden netwerk hebt, dan is het onmogelijk om dat dataverkeer af te tappen zolang een hacker er niet in slaagt dat netwerk fysiek binnen te dringen. Een fysiek gescheiden netwerk is dus vooral een (hoge) drempel tegen hackers, virussen en ander gespuis.

Wanneer je een onbekend apparaat toestaat om wél fysiek contact te maken met je netwerk dan is het via dat apparaat zoveel makkelijker om bij de andere data te komen die ook over het netwerk gaat. Omdat het om een onbekend apparaat gaat weet je niet wat daar aan rommel (on)bewust op is geïnstalleerd. Hierdoor ben je veel kwetsbaarder voor aanvallen.

Vandaar vaak het advies om kwetsbare netwerken en data gescheiden te houden van computers van 'buiten'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vaststellen dat je gehackt wordt is niet eenvoudig. Een goed netwerkmonitoring systeem en goede log-files kunnen helpen het te signaleren, maar het is niet eenvoudig.

Zorg in elk geval voor een goede beveiliging en een up-to-date patch-beleid en ga er altijd vanuit dat hackers in staat zijn bij data te komen en neem maatregelen om dit zo moeilijk mogelijk te maken en, mocht het toch gebeuren, de gevolgen zo klein mogelijk te houden.

Ik weet het, dit klinkt vaag en generiek, maar het is niet voor niets heel specialistisch werk dat voor elke situatie weer anders is.