Heeft mijn android gsm een virus?

Ik kreeg gisteren elke keer wanneer ik op google ging met mijn gsm een raar Frans bericht met iets als "votre android a été exposé par un virus, click sur ok pour abbuyez..." (Ik ken het bericht niet uit het hoofd), ik kon enkel op "ok" drukken... Dit bericht verscheen opnieuw en opnieuw, bij elke keer dat ik op google ging. Gisterenavond kwam het niet meer en vandaag ook niet. Heb ik een virus? Kan ik er iets aan doen? Iemand anders wilde gisteren iets op mijn gsm opzoeken maar ik weet niet op welke site, sindsdien begon het... Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je krijgt die melding waarschijnlijk van de zoekpagina, of van de zoek-app. Een virusmelding van je virusbescherming is onwaarschijnlijk, omdat je het alleen krijgt bij zoeken met Google. En omdat die in het Frans is (als je geen franstalige antivirus-app hebt).

Ik heb het ook gehad, maar dan in het Engels. Twee of drie virussen meen ik. Wat bleek? Mijn zoek-widget was een snelkoppeling naar www.searchemobileonline.com. Een internetpagina dus. Daar stonden die meldingen. Dus ik zou eerst kijken op welke pagina de meldingen staan, wsch. is dat niet Google. In dat geval hoef je de snelkoppeling alleen maar te verwijderen, en (opnieuw) de echte Google widget op je scherm te zetten. Een widget verwijderen levert geen enkel risico op. In de app-lijst van je telefoon zul je 'm niet vinden, omdat het alleen maar een snelkoppeling is.

Misschien is het bij jou anders, maar dit lijkt me het waarschijnlijkst. Alleen dan wellicht met een andere site dan searchemobileonline.com. Voor de volledigheid een pagina over die (hijack)site die met sommige apps mee kwam.
Grappig was, dat die site ook meldde dat mijn Windows computer Android virussen had.

Toegevoegd na 15 minuten:
1 Spelfoutje: die nepvirus-website (toen nog), heet http://www.searchmobileonline.com/
Ze hebben nu andere spam ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan ook zijn dat het een reclame stund is als : je hebt een virus download nu dit programma om eraf te komen. Ik zou maar toch voor de zekerheid Clean!aster downloaden, heb ik ook, heel handig programma om je mobiel schoon te maken zoals in dit geval denk ik reclame, ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen :)

Mvg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt! Ik ga het direct downloaden :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen probleem :)
Het kan gaan om een virus of malware. Je kunt een anti virus app gaan gebruiken en een scan doen. Anti virus apps beschermen smartphones nooit helemaal volledig tegen kwaadaardige virussen of malware. Maar het is altijd beter dan helemaal niets. Die van AVG en Trustgo zijn de beste volgens een test en zijn gratis te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Android apps kun je ook op een Windows computer laten scannen, voordat je ze op de telefoon zet. Als ze als APK bestand in een map staan, kun je bijv. die map scannen met Microsoft Security Essentials.
Ook op een telefoon of tablet kan dat, ik meen met AVG. Een map met APK bestanden, die nog niet geïnstalleerd zijn, wordt dan gecontroleerd op malware.
Uiteraard weet je nooit zeker of dan de nieuwste virussen gevonden worden, maar als het wat oudere APK bestanden zijn, en je antivirus-software up to date is, wordt je risico wel een stuk kleiner.