Hoe maak je een folder alleen lezen voor andere PC's?

Ik heb een folder met bestanden op een externe harde schijf staan, ik wil graag dat mensen aan wie ik hem uitleen alleen de bestanden kunnen lezen en niet kunnen bewerken, bijvoorbeeld met een wachtwoord beveiligd.
is dit mogelijk?

Toegevoegd na 1 uur:
de map is 80GB groot en bevat verschillende soorten bestanden (docs,pdf,mp4)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
SimonV
10 jaar geleden
Wat zijn dat voor bestanden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van alles! Word documenten, pdf, mp4 etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de map is 80GB groot
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan Bitlocker of Folderlock gebruiken

Antwoorden (2)

Een pdf maken en met Adobe Acrobat beveiligen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan wat voor bestanden het zijn.

Office documenten (Wordt, Excel, Powerpoint etc) kunnen vanuit het programma zelf worden beveiligd met een wachtwoord en je kan aangeven dat een document "Alleen Lezen" mag zijn.

Als het andere bestanden zijn, geef dan aan om wat voor bestanden het gaat.

Toegevoegd na 39 minuten:
Er is niet een manie om alles in ene te beveiligen. Het beste wat je kan doen is de office documenten beveiligen met een wachtwoord en de rest van de bestanden markeren als "Alleen Lezen".

Dit doe je door alle bestanden/mappen te kiezen die je als Alleen Lezen wilt hebben, klik met rechter muis knop op een bestand/map, kies eigenschappen en vink de optie "Alleen Lezen" aan.

Andere optie is er bijna niet of zal je te veel werk verschaffen. Zie mijn 3e bron.