Kan de systeembeheerder van een database traceren wie informatie daaruit heeft opgevraagd?

Als iemand die daartoe bevoegd is, informatie opvraagt uit een grote database, zoals het elektronisch patiëntendossier, is dan achteraf door de systeembeheerder te traceren, (via de naam van de patiënt) wie informatie over die patiënt heeft opgevraagd?

Met andere woorden, als de naam van de patiënt wordt ingevoerd kan de systeembeheerder dan zien welke username info heeft opgevraagd over die patiënt?

Het beste antwoord

Ja dat kan, niet alleen door iets te programmeren om het op een makkelijke manier inzichtelijk te maken, maar de meeste databases loggen (zoals dat heet) ook welke gebruikers welke queries hebben uitgevoerd. Dus afhankelijk van je database en hoe het is ingericht is dit heel goed mogelijk, alleen wel alleen voor mensen die technisch weten hoe het systeem werkt.