Alleen als er een applicatie draait die bij je camera kan en daar onaangekondigd gebruik van maakt. Maar de volgende zaken maken dat zo goed als onmogelijk:

- Zo'n applicatie moet eerst in de App Store komen. Daarvoor moet de app door Apple worden goedgekeurd.
- Zo'n applicatie kan niet bij de camera zonder jouw toestemming.

Anders dan via een applicatie kunnen hackers niet in je telefoon. Tenzij Apple een gigantisch veiligheidslek in de telefoon heeft zitten en dat is tot op heden nooit het geval geweest (althans niets dat met toegang via het internet te maken heeft).

Één manier zou nog kunnen zijn, wanneer je je iPhone jailbreakt en onveilige software installeert via een alternatieve App Store zoals Cydia. Die apps worden niet gecontroleerd of gekeurd.

De waarschuwingen door Justitie over web cams zijn sowieso vrij overtrokken als je het mij vraagt, en de risico's, voor zo ver die er zijn, gelden wat mij betreft alleen voor Windows-computers, waarvoor er honderden webcams bestaan met allemaal verschillende aansturingssoftware.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe hebben enkel bepaalde overheidsinstellingen toegang:

Zelfs de politie kan zonder gerechtelijk bevel geen iPhone traceren of afluisteren. Hiervoor is een gerechtelijk bevel noodzakelijk en deze wordt enkel afgegeven als aan strikte voorwaarden voldaan zoals het vermoeden van een ernstig strafbaar feit. Dus ook als uw neef bij de politie of andere overheidsinstantie werkt is dit niet op te vragen. Wanneer wel een dergelijk bevel wordt afgegeven wordt door de instantie de betreffende provider benaderd voor deze gegevens. Dus ook hier is deze informatie enkel via de telefoonprovider opvraagbaar.

Maar als een provider dit kan, dan is dit technisch dus mogelijk. THEORETISCH kan een hacker het dan ook voor elkaar krijgen. Of dat echt gebeurd, dat weet ik niet. Bedenk wel dat, in het licht van al het nieuws rondom de NSA, de geheime diensten overheidsinstellingen ZIJN. Zij kunnen dus gewoon een bevel bij de rechter halen en de microfoon en/of de camera open te zetten. Dat is vaak veel eenvoudiger dan hacken.

Toegevoegd na 2 uur:
Het systeem heeft zelfs een naam: 'roving bug'.

Google heeft er een boel over te vertellen
https://www.google.nl/search?hl=nl&q='roving+bug'

En op deze Wikipedia wordt er ook meer over gezegd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Covert_listening_device
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, maar dit kan echt niet. We hebben het over het live bespieden van je camera. Als je het breder interpreteert, en FaceTime gesprekken afluisteren bedoelt, ja, dan kan een hacker proberen je data ergens te onderscheppen. Maar dat is iets anders dan het verhaal waar de vraagsteller vandaan komt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Met medewerking van de telecom-provider, kan je telefoon gewoon afgeluisterd worden ! Google maar eens op 'roving bug' als je me niet geloofd. Er wordt op afstand door de provider software geinstalleerd waarmee het mogelijk gemaakt wordt om op afstand de microfoon open te zetten. Die software bestaat gewoon. En als het met je microfoon kan, waarom dan niet met de camera ?