Is het mogelijk internet uit te schakelen op e-mail en bankieren na?

Vanwege de vele negatieve berichten die op het internet te vinden zijn over diverse onderwerpen, heeft een arts mij met klem geadviseerd het gebruik van internet te beperken omdat ik een ernstige angststoornis heb. Zo lang ik echter over de mogelijkheid van internet blijf beschikken zal ik bij angstaanvallen hier dan ook altijd gebruik van blijven maken.

Nu kan ik in deze tijd niet zonder internet bankieren en het sturen van e-mail berichten, dus vraag ik mij af of ik de rest mogelijk helemaal kan uitschakelen om zo toch van deze twee mogelijkheden gebruik te blijven maken. Dit lijkt heel drastisch maar in mijn geval noodzakelijk. Een alcoholist die niet mag drinken maar wel drank in huis heeft, dit werkt immers ook niet...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt denk ik wel een heel streng internetfilter in laten stellen door iemand, met een wachtwoord er op.
Zo'n parent filter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Ritsuka. Hier zat ik aan te denken maar zijn deze filters zó specifiek in te stellen? Ik weet dat ze vooral gebruikt worden voor websites die niet geschikt zijn voor kinderogen.
Ritsuka
10 jaar geleden
volgens mij hebben ze ook een mogelijkheid tot alleen een whitelist (goedgekeurde sites). Dan zou je alleen je banksite en email site op de whitelist kunnen zetten.

Antwoorden (3)

Dan zou je moeten werken met een internet filter dat met een whitelist kan werken.
Dan heb je alleen toegang tot de sites die op de lijst staan, en verder niks.

http://buildzion.com/index.php/Review-of-Best-Free-Internet-Filters-Against-Adult-Content.html

Nummer 1 en 2 van deze lijst hebben volgens mij wat je zoekt, en ze zijn gratis.
Dus je kunt ze even uitproberen, en daarna door iemand anders een wachtwoord laten instellen.
10 jaar geleden
Dat kan. Het kan softwarematig op je PC of direct in je router. Het werkt uiteraard het beste als iemand anders dat voor je instelt. Ander is het (zoals in je eigen voorbeeld) alsof een alcoholist de drank achter slot en grendel bewaart, maar de sleutel om zijn nek hangt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het in je router kan, is dat het beste. Anders zou je met een ander apparaat alsnog verbinding kunnen maken met internet en zo je eigen blokkade omzeilen.
Veel moderne routers bieden de mogelijkheid om alleen bepaalde sites toe te staan, of bepaalde poorten(voor e-mailverkeer) te openen.
bamibal
10 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen is dat je iemand anders als administrator aanstelt voor je pc en dan voor jouw een eigen beperkt gebruikersaccount aan laat maken. Als enigste browser voor jouw gebruikersaccount stel je "kinderbrowser" Mybee in.
De administrator kan opgeven welke sites jij mag bezoeken en je kunt de bankwebsites laten toevoegen. Daartoe tik je in het browservenster de url in van de site waar u naartoe wilt, en u beoordeelt de website. Je kunt die site eventueel als favoriet opslaan in MyBee.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie ook de bron voor het instellen van ouderlijk toezicht. Daarmee zijn tijdslimieten in te stellen en specifieke programma's te blokkeren of toe te staan. Je zou dus ook een gewone browser kunnne laten toestaan, maar dan met een beperkte tijdslimiet, zodat je net genoeg tijd hebt voor het internetbankieren en mail checken.