Kan mijn laptop gehackt zijn, ik zie een onbekend netwerk op mijn laptop?

Ik zit toevallig te kijken bij netwerken en zie het bekende draadloze netwerk staan, waarmee ik verbonden ben en daaronder staat iets met intel....
Ik heb dat nooit eerder gezien. Het lijkt alsof het niet verbonden is, maar ik zie eerst 396 pakketten verzonden en daarna is het ineens 400. Ik heb het snel verwijderd.

Wat kan dit zijn?

Toegevoegd na 8 uur:
Ik bedoel dat deze staat in het netwerkcentrum. Hij stond niet tussen lijst beschikbare netwerken, zoals bijv het netwerk van de buren. Ik had verbinding met mijn eigen netwerk en met deze, zo leek het. Maar er stond bij dat diezelfde geen verbinding had (ofzo iets). Maar er onder stond wel, pakketten verzonden 396 en later 400, ontvangen bleef op 0 staan.Terwijl ik aan het downloaden was. Ik zou dan toch ook pakketten moeten ontvangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met verzonden pakketten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verzonden pakketten, of sent packets heeft te maken met de hoeveelheid informatie die vanaf jouw computer het internet op gestuurd wordt. Daar tegenover staan de ontvangen pakketten of received packets, informatie dat van het internet op jouw computer terecht komt.
Je verzend bijvoorbeeld pakketten wanneer je een email stuurt, of wanneer je MSN of Skype opstart, of zelfs bij gewoon surfen.
Bij het versturen van informatie wordt data in stukjes van een bepaalde grootte verzonden, dit heet een packet. Het aantal bytes per packet kan verschillen geloof ik.
Vergelijk het maar met suiker... ik geef je niet elke keer een korrel maar een klontje, dat pakt wat makkelijker aan ;-)
Je kunt bij je netwerk connectie status zien hoeveel packets je hebt verzonden en ontvangen sinds de verbinding tot stand gekomen is. Klik met de rechtermuisknop op het icoontje van je internet verbinding en dat op status.

Antwoorden (2)

Nee hoor. Je ontvangt waarschijnlijk gewoon het draadloos internet van de buren. Ik woon in een flat en krijg een twintigtal netwerken te zien.
De meeste mensen beveiligen hun netwerk, dan zie jij het wel in je lijst verschijnen maar met een hangslotje erachter en zul je een paswoord moeten invullen om er gebruik van te kunnen maken. Blijkbaar is het netwerk dat jij ziet verschijnen niet beveiligd en heeft je computer om één of andere reden automatisch daarmee verbinding gemaakt. Misschien dat dat signaal even een moment sterker was dan dat van jouw netwerk?

Hou er wel rekening mee dat anderen ook jouw netwerk kunnen ontvangen en stel een wachtwoord in als je dat nog niet hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bovendien kan een hacker niet zomaar jouw computer verbinding laten maken met een netwerk, er zal eerst al een verbinding moeten zijn voordat een hacker bij jouw computer kan en dan zal hij gewoon via je eigen internet verbinding toeslaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, bedankt voor de reactie. Ik heb meteen gekeken of die ook in de lijst stond van beschikbare netwerken. Dat stond er niet tussen. Ik had die nog nooit gezien, nu ook niet. Ik had gewoon verbinding met met eigen netwerk. Ik was aan het downloaden en ik zat wat op laptop te zoeken naar iets toen ik dit zag bij actieve netwerken in netwerkcentrum. Er stond bij dat er geen draadloze verbinding was, maar ik zag eronder verzonden pakketten staan, eerst die 396, en even later 400. Bij ontvangen bleef het 0. Ik zie bij mijn eigen netwerk nooit pakketten staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm, in dat geval weet ik het ook niet precies.
Als je download dan ontvang je inderdaad pakketten, maar dat downloaden zal dat niet via díe verbinding gegaan zijn. De pakketten die je via je eigen netwerk ontvangt moeten wel ergens terug te vinden zijn hoor...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat mij niet om die pakketten, maar om dat extra, onbekende netwerk. Dat ik mij afvraag hoe dat er ineens kwam, en wat dat is geweest.
En er was dus wel een verbinding met dat netwerk, anders zou het geen gegevens versturen, toch? Het stond onder dat netwerk geschreven. Intel.... zoiets, of iets er voor ...intel.. geen idee, omdat ik het verwijderd heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat snap ik annie. Maar ik kan verder niet zo veel zinnigs zeggen op je vraag. Behalve dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat zoiets het gevolg van een hacker zou zijn, daar die gewoon via jouw normale verbinding zal toeslaan. Mijn vorige reactie was een antwoord op de laatste vraag die je later bij de uitleg hebt toegevoegd, ik citeer: "Ik zou dan toch ook pakketten moeten ontvangen?"
nee je bent niet gehackt dat is gewoon iemand anders draadloosnetwerk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe kan het dat ik die niet tussen de netwerken zie staan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien dan toch een zwak signaal, te zwak om te detecteren op het moment dat jij in je netwerk lijst keek, maar (misschien op ander moment) net sterk genoeg om toch een verbinding tot stand te brengen. Ik zit wel eens (niet verder vertellen hoor) op het netwerk van de buren, wanneer mn parner de kabel in gebruik heeft. Dat signaal is zwak, vaak op het randje tussen wel en niet te ontvangen. Eén balkje dus, maar soms, als dat ene balkje weg is, heb ik toch nog een verbinding. Dat balkje zal misschien pas verschijnen bij een minimum sterkte, maar als het iets minder sterk is kan het misschien ook nog werken? Als er geen balkje aanwezig is zal het netwerk ook niet in de lijst verschijnen.... ... misschien dat het zo te verklaren is.