Moeten tappunten zonder afvoer ook altijd gespoeld worden ivm legionella ?

Het gaat hier om tappunten in technische.ruimtes en een containerhok. Deze tappunten zijn niet bedoeld voor drinkwater.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De vermeerdering van Legionella is afhankelijk van de volgende risico – factoren:
1. een temperatuur tussen 25 en 45°C,
2. een lange verblijftijd (meer dan 24 uur) van het water in de installatie,
3. stilstand (stagnatie) van het water,
4. de aanwezigheid van sediment en biofilm.
Als deze risico factoren aanwezig zijn, is er risico op gevaarlijke aanwezigheid van Legionella bacteriën.

Dat de tappunten niet bedoeld zijn voor drinkwater is niet relevant. Legionella besmetting gebeurt immers wanneer de bacterie via de ademhaling in de longen terecht komt. Daartoe dient het water te worden verneveld bijvoorbeeld in douchekoppen, fonteinen, vernevelinstallaties, aircosystemen, …
Verneveling dien je vrij ruim te interpreteren. Met een slang de vloer natspuiten om die te reinigen geeft al een risico op besmetting indien er legionella bacteriën in het water aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ruime informatie en bronvermelding. Zeer goed