Waarom vertrouwen we computers op de verkeerde plaatsen wel en niet?

Computers worden niet ingezet bij zoiets als het besturen van treinen. Dit terwijl wanneer je een systeem van onafhankelijke elkaar controlerende computers zou maken, je geen mens meer nodig zou hebben om een trein te besturen. Het zou ongelukken als vandaag in België kunnen voorkomen.

Computers worden echter wel ingezet bij het bewaren van allerlei persoonlijke gegevens zoals vingerafdrukken en DNA.
Daarnaast worden ze ingezet bij verkiezingen.
Allemaal om het ons makkelijker te maken terwijl daar essentiële vrijheden op het spel staan.

Daarbij komt nog dat het overduidelijk is dat in de toekomst auto's bestuurd gaan worden door computers, maar een auto besturen is vele malen ingewikkelder dan het besturen van een trein...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Computers worden volop ingezet bij het besturen van treinen (fietste zojuist nog langs een verkeersleidingspost van Prorail, en daar staat het toch echt vol computers).
Maar in de cabine is nog steeds de menslijke factor in belangrijke doorslaggevend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste een computer is maar zo "slim" als de programeur(s) die de computer programeren.

Vertrouwen van een computer is iets tegen natuurlijks.
Een trein wordt soms al voor een deel door een computer bestuurd. Echter als er iets op de rails gebeurt wat niet is mee geprogrammeerd, heb je een probleem.

Betrouwbaarheid van de computer bij opslag is niet belangrijk, belangrijker is wat er met die opgeslagen gegevens gebeurt. Dat ligt niet bij de computer maar bij diegene die de computer programmeren en bedienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet je twee soorten computergebruik van elkaar scheiden.
De eerste is de computer als bestuurder en beslisser. Veel vliegtuigen zijn niet meer met de hand te besturen. Dat gebeurt door computers. En inderdaad, door elkaar controlerende computers. Eigenlijk gaat dit altijd goed, dit is een zeer betrouwbaar systeem. Als het mis gaat komt dit meestal door menselijk optreden.
De tweede is de computer(s) als snel raad te plegen databank.
Die twee zaken zijn zo verschillend van elkaar dat ze niet te vergelijken zijn.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve in kennis- en beslissystemen.
Daar worden de computer als beslisser en databank verenigd.
AWM
14 jaar geleden
Vallen de databanken zoals in de vraag gesteld daar onder?
Soms is het zelfs strikt noodzakelijk om computers te vertrouwen. Dat is dan wanneer we mensen juist niet (meer) kunnen vertrouwen.

Denk dan aan een betaalautomaat in een winkel: we geven het onze pincode terwijl we die nooit aan een mens zouden geven. Maar ook de chip op onze bankpassen hebben we nodig omdat het niet praktisch maar zeker ook niet vertrouwd is om die functies aan mensen toe te vertrouwen.

Op deze manier is een computer een soort onafhankelijke intermediair.

Een meer frivole toepassing zijn de sinterklaaslootjesprogramma's (3x woordwaarde).