Kunnen anderen mijn bleutooth op mijn laptop gebruiken?

Kunnen anderen zien wat ik ontvang of verzend? Ik heb wel gelezen dat bleutooth decteerbaar is, hoe kan ik die functie uitschakelen. Ik gebruik een dongle type Bleusoleil. Kan ik het apparaat veilig gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, zeer zeker. Bluetooth is een zwak systeem waar men gemakkelijk misbruik van kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het apparaatje redelijk veilig gebruiken. Het is niet zo dat ze meteen al je dataverkeer kunnen onderscheppen en ook de berichten zelf kunnen onderscheppen. Maar bluetooth biedt eventueel wel een opening om software te installeren die dat wel kan.

Doordat bluetooth van een technologie gebruik maakt die in principe door iedereen te ontvangen is die in de buurt van het apparaat zit, ondersteunt bluetooth authenticatie en encryptie. Je kunt dus waarschijnlijk de verbinding wel veiliger maken, of wellicht is die al veilig.

Je kunt in jouw geval de bluetooth niet uitzetten omdat je dongel het dan niet doet. Er zijn wel dongels die niet gebruik maken van bluetooth.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zou wel eens de instellingen van bluetooth kunnen controleren in Windows. Op mijn Windows 7 PC kan ik die in het configuratiescherm terugvinden.

Toegevoegd na 6 minuten:
In mijn instellingen staat dat andere apparaten mijn computer niet mogen zien en ik een melding krijg als een niew apparaat een verbinding maakt. Dat lijkt me wel een minimale beveiliging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verhaal klopt redelijk, maar als men kwaad wil ben je snel de pineut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je nog andere tips dan bovenstaande dan?