Is het harvesten van MSN-passwords illegaal?

Celtopia harvest MSN-gebruikersnamen en passwords met de 'je hebt een geheim berichtje ontvangen van ...'-scam. Deze scam is momenteel weer erg populair in verband met Valentijnsdag. Als je hierop reageert (en inlogt op hun pagina) wordt jouw gebruikersnaam en password geregistreerd in een database. Dit is toch illegaal? Wie doet hier wat aan?

Toegevoegd na 34 minuten:
Zelf stink ik hier sinds de 'happy new year'-worm van 1999 niet meer in, maar je zou ze de kost moeten geven die er wel intrappen, en dan heb ik het echt niet alleen over kinderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja krijg regelmatig berichten van vrienden dat ze mijn foto ergens gezien of ik wel ff op een linkje wil klikken. Meestal is het in het engels. Dus er zijn erg veel volwassenen die er intrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook gehad in mijn msn.
Maar gewoon uit het niets.
Ik had me helemaal nergens ingelogt of zo.
En dan vaak van die nutte dingen, alsof je naakt op het internet op een foto staat of zo.

Het beste antwoord

Bij het beantwoorden van deze vraag stel ik mezelf een aantal vragen.

Ten eerste vraag ik me af of de door deze vorm van phishing (want zo heet dat) verkregen gegevens iets kunnen opleveren. Dus of er geld voor gevraagd zou kunnen worden als je iemand een bestand van zeg 20.000 gebruikersnamen en wachtwoorden zou verkopen. Ik denk dat het antwoord daarop positief is.

Dan kom je op de wet uit, ik vroeg me af is dit bij wet verboden? Ik kwam uit op artikel 326 Wetboek van Strafrecht, dat luidt als volgt:
__________________________________________________
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vijfde categorie.
__________________________________________________

Gaat het hier om het aannemen van een valse hoedanigheid of naam? Ja zou ik zeggen. Wordt je bewogen tot de afgifte van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer? Ik zu zeggen van wel.

Mijn conclusie (als leek op dit gebied) is dan ook ja, het gaat hier om een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook.
Als je denk dat een vriend op msn zegt, dat er een naaktfoto van jou op het internet staat, dan schrik je wel effe heel erg, want je weet het tegenwoordig maar nooit, met wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, en dan ben je toch wel geneigt om op die link te klikken, om te kijken of het waar is.
Nou was ik er niet ingetrapt, omdat ik weet dat mijn vrienden geen engels tegen mij spreken, en omdat ze offline stonden.
Maar ik kan me voorstellen, dat niet iedereen dit in de gaten heefd.
paulus811
14 jaar geleden
Mlodewijk, jij ook van mij een plus, maar in jouw antwoord doe je de cruciale aanname dat de mailadressen en wachtwoorden geld opleveren. Ik denk dat dat nog heel lastig te bewijzen is en zolang dat niet vaststaat is het volgens het artikel waar jij naar verwijst, niet illegaal. Ook kun je je afvragen of een rechter dit ziet als listige kunstgreep. Ik heb me vaker verbaasd over het feit dat de rechtspraak iets heel anders interpreteert, dan wat men in de gewone sociale omgang ervan vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich klopt dat Paulus, ik doe die aanname en die hoeft niet correct te zijn. Als dat zo is zijn er wellicht andere wetsartikelen die overtreden worden, zoals die van computervredebreuk, maar je hebt gelijk. In de praktijk zit vaak achter dit soort acties een groep van de een of andere georganiseerde misdaad en is de bedoeling wel degelijk om er geld mee te verdienen, hoewel dat natuurlijk meer voor de hand ligt bij bank- of creditcardgegevens. Maar je hebt gelijk, het kan een bewijsprobleem worden als het erop aankomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu maar hopen dat het ook echt strafbaar wordt...

Andere antwoorden (3)

Het wachtwoord wordt niet gestolen, maar vrijwillig opgegeven door de eigenaar van de mailbox. Illegaal is het niet, maar smerig is het wel. Ik zou ook graag zien dat dit stopt, want je loopt eenvoudig in deze val.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een plus, maar illegaal is het dus wel.
Tja, er wordt wel wat gedaan, maar virussen zijn ook illegaal en ga zo maar door, dus als ze er weer eentje hebben gepakt, zijn er ook alweer nieuwe.
Dus gewoon goed opletten en een goede scanner gebruiken zoals Avast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals gezegd is dit phishing. Dat wordt gezien als ongewenst.
Of het strafbaar is is weer wat anders. Hier ben je afhankelijk van de wetgeving en die is in bijna elk land verschillend. Feit is wel dat veel wetgeving nog niet goed toegerust is op dit soort digitale overtredingen of misdrijven.
Het wordt dan erg lastig als de bron in land A zit en het slachtoffer in land B.

Zelfs al heb je verdragen tussen land A en B dan nog is het een kwestie van bewijsvoering.

Goed opletten is de enige remedie voorlopig.
Sommige browsers waarschuwen als de link waar je op klikt je feitelijk naar een andere site stuurt.