Wat te doen na het aanklikken van een onbetrouwbare link?

Ik kreeg van een bekende een mailbericht. Die was ook geadresseerd aan één gezamenlijke bekende. Geen naam, geen tekst maar alleen een link erin.

Mijn bekende kan kort van stof zijn (érg kort) en dit leek dan ook niet raar. Dus naar die site geklikt. Was een kulverhaal over bessen dat niets te maken heeft met ons contact. Dus tabblad sluiten gedrukt.
Raar genoeg ging die niet meteen weg maar kreeg in een pop-up met de vraag of ik het tabblad echt wilde afsluiten. O.k. gedaan en het tabblad sloot.

Wat later had ik opeens een bevroren beeld. Langzaam ken ik maar helemaal stilstaand is abnormaal. Ondertussen loeide de koeler wel. Esc en Ctrl-alt-del deden niets dus na een paar minuten maar de stroom eraf gehaald. Weer aangezet. Na een uurtje weer hetzelfde verhaal.
Kennis gebeld en die zei dat haar hotmail-account gehackt is zodat ze er niet bij kan. Ze had het bericht niet gestuurd. Haar man had ook zo'n mail gehad.

Info opgezocht over de site waar ik heen ben gelinkt. Bijkt een site die al een jaar geleden is gehacked door de Grey Hat Hackers of Bangladesh.
Ik voeg de link bij maar als afbeelding zodat er niet op geklikt kan worden per ongeluk.

Wat nu te doen om geen risico's te lopen?

Picture for question
6.5K

Het beste antwoord

Ik heb de url even in mijn browser gezet, maar de website wordt inderdaad direct door mijn virusscanner als 'schadelijke site' geblokkeerd. Ook een webreputation-site (http://www.urlvoid.com/scan/dietfatburneta1.com/) geeft aan dat het om een 'blacklisted' website gaat.

Mijn advies:
1. Zorg (altijd!) voor een goede backup.
2. Scan je pc met een paar goede, gratis malwarescanners, b.v.:
- Malwarebytes: http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
- Eset/NOD: http://www.eset.com/int/home/products/online-scanner/
- Spybot: http://www.safer-networking.org/
- SuperAntispyware: http://download.cnet.com/SuperAntiSpyware-Free-Edition/3000-8022_4-10523889.html
Wat het ene programma over het hoofd ziet, spoort het andere wellicht wel op! Let op: geïnfecteerde bestanden nooit weggooien, maar in de viruskluis zetten. Mocht later blijken dat per ongeluk een 'goed bestand' is verwijderd, dan kun je het weer terugzetten.
3. Blijft je pc zich vreemd gedragen, zet je pc dan via Start > Alle programma's > Bureau-accessoires > Systeemherstel terug naar een datum waarop alles nog wel goed functioneerde.

Succes!
Pieter2011
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de kans is vrij klein dat deze site een virus bevat die uw pc infecteert.
vaak zijn deze mails bedoelt om te checken of je nog actief ben op je mail account , (wat vervolgens weer gebruikt kan worden om spam mail te versturen) de kans dat je pc ongemerkt een virus binnen haalt is namelijk niet zo heel groot, meestal zal uw browser eerst vragen of u het bestand wilt downloaden.

als u het toch niet vertrouwd raad ik uw aan uw belangrijke bestanden snel te backuppen op een schrijf of usb die niet met uw pc verbonden is (dus ook niet via het (thuis-) netwerk)