Ik vind dat de eerder gegeven antwoorden niet kloppen. Je geeft aan dat je van een online backup gebruik wilt maken. Dat is iets anders dan bestanden op Google Drive zetten of een andere externe locatie.

Bij een (goede) online backup worden de gegevens die je wilt backuppen incrementeel (dus alleen de wijzigingen) geupload naar een speciale server. De bestanden worden versleuteld en alleen jij hebt hier de sleutel van. Het gaat dus om de bestanden die online staan, bestanden op je PC hoeven niet versleuteld te zijn voor beveiliging van de backup.

Als je een beveiligingssleutel (wachtwoord) van 28 cijfers gebruikt is dat veiliger dan een sleutel van 8 karakters. Een sleutel als "geheim" is onveilig en veel slechter dan 12%GhPh* (wat ook 8 karakters zijn). Het antwoord moet dus zijn: het hangt af van je beveiligingssleutel én de betrouwbaarheid van de backup leverancier waarmee je in zee gaat.

De leverancier heeft trouwens jouw beveiligingssleutel ook niet en als je het wachtwoord kwijt raakt kun je dus zelf ook niet meer bij je backup. Ik gebruik zelf backup online van KPN en die versleuteld de bestanden. Zakelijk zou ik bij andere providers gaan kijken zoals backuponline omdat die veel betere services bieden (zijn ook 20 keer zo duur overigens). Voor privé is KPN een goede keuze.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel backup-connect voor zakelijk. backuponline is van KPN en gebruik ik privé.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaat uit van allerlei standpunten die helemaal niet hoeven te gelden. Ik kan ook een back-up mogelijkheid aanbieden, bij thuis op de server, onversleuteld... Dat is iets anders dan bestanden op Google Drive zetten of een andere externe locatie. Want?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik de vraag lees, wordt gevraagd naar backup-online. Die term wordt door service providers geleverd die online backup diensten aanbieden waaronder backup-connect en backup-online (van IASO via KPN). De methode is dat de data gestreamd wordt naar een backup server via een SSL verbinding. De stream is versleuteld en door de provider niet in te zien. Dat is behoorlijk veilig. Kraken kan altijd, maar hoe beter de sleutel, hoe moeilijker. Andere antwoorden geven andere backup mogelijkheden aan met ieder een eigen beperking, maar die antwoorden zijn al gegeven. Bestanden op Google Drive zijn niet geencrypt en kunnen door Google worden gelezen.

Andere antwoorden (2)

Je moet er rekening mee houden dat het mogelijk is dat bedrijven als Google en Microsoft jouw gegevens zien. Ook is het mogelijk dat wanneer je bij een Amerikaanse dienst opslaat, je gegevens door de Amerikaanse overheid bekeken worden.

Aan de andere kant is het wel veiliger dat een externe harde schijf omdat 'de cloud' niet gevoelig is voor brand, diefstal etc.

Op zich is het niet heel erg onveilig om je gegevens online op te slaan, maar zodra het om bankgegevens of wachtwoorden gaat zou ik goed opletten en indien mogelijk versleuteld opslaan.

Je zou er voor kunnen kiezen om bij een Europese hostingprovider ruimte te huren. Als je dit doet val je namelijk onder de Europese regelgeving en niet onder de Amerikaanse (je bent dan als Europeaan beter beschermd). Dit is echter niet gratis en er zijn haast geen gratis clouddiensten met een server in Europa.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet je bedenken dat alles wat je op internet zet ook al is het beveiligd met een wachtwoord dat dat te hacken is. de ene is makkelijker te hacken dan het ander maar uiteindelijk zal het ze toch lukken om jou privé gegevens te kunnen lezen. daarom zal ik nooit al mijn gegevens op internet opslaan, maar de keuze is aan U.