Hoe kan ik veilig een wildvreemde CD openen in windows waar in theorie alle virussen op kunnen staan?

Ik heb op straat een cd gevonden, midden op straat!
Er stond een interessante omschrijving op. Iets vaags als: ''Eigen Schuld''.
Dus ik wil het in mn computer stoppen, maar bedenk me dat het zomaar vol met virussen kan zitten.

Hoe open ik deze CD veilig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Doe je cd in je laptop / pc en voorkom als eerste dat hij automatisch wordt afgespeeld. Dit doe je als volgt:

Houdt de [Shift] toets een aantal seconden ingedrukt terwijl je de lade van de cd sluit. De cd zal deze keer niet uit zichzelf beginnen te spelen.

Een cd uit zichzelf laten afspelen kan je ook definitief uitschakelen. Dit gaat als volgt;

1. Kies: Start, Instellingen, Configuratiescherm.
2. Dubbelklik op de koppeling Systeem en open het tweede tabblad Apparaatbeheer.
3. Zoek de optie cd-rom en klik één maal op het plusje.
4. De cd-rom speler(s) wordt nu zichtbaar.
5. Dubbelklik op de cd-romspeler waarvan je de optie "automatisch afspelen" wilt uitschakelen. Er verschijnt een nieuw dialoogvenster met als naam de naam van je cd-rom speler.
6. Open het tabblad Instellingen.
7. Zet het vinkje voor de optie Bericht bij automatisch invoegen uit. Het keuzevakje moet dus leeg zijn.
8. Klik op OK totdat de dialoogvensters gesloten zijn en sluit het Configuratiescherm.

Cd's worden nu niet meer automatisch afgespeeld. Je zult deze nu zelf moeten starten, eventueel via de verkenner.

Nu kan je de cd inhoud eerst scannen op virussen door rechts te klikken op de cd-romspeler in Deze Computer en 'scannen met ' te kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het écht veilig moet dan zou ik een kale windows installatie maken in een virtuele omgeving zoals je die kunt maken met VirtualBox(gratis) of VMware en in die omgeving de CD bekijken/openen, en daarna het image bestand weggooien. Ik doe niet anders op deze manier, heb ooit een schone mooie image gemaakt in VirtualBox/VMware, die kopieer ik dan naar een tijdelijke locatie en met dat image open ik dan potentieel gevaarlijke bestanden om de werking te bestuderen. Zo'n virtuele omgeving kan onmogelijk je harddisk rechtstreeks benaderen( dus in theorie besmetten met van alles en nog wat)