Hoe veilig is internet op het vliegveld en in een hotel?

hallo,

Ik heb momenteel bekabeld internet op mijn huidige hotel. En ik ben van plan om ook op het vliegveld op een openbaar netwerk te gaan. Dit is draadloos en op een vaste pc op het vliegveld.

Maar hoe veilig zijn deze netwerken? Dus laptop in de hotel bekabeld en draadloos op een vaste pc
op het vliegveld. Kun je veilig op hotmail
en internet bankieren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Internet is alleen veilig als het uit staat.

Antwoorden (4)

Nee, iedereen kan dingen installeren om de wachtwoorden af te kijken en internet bankieren moet je al helemaal niet doen op een openbaar netwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En op een bekabeld netwerk in een hotel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekabeld is wel beter maar dan nog kan iemand een keylogger hebben geïnstalleerd op de pc en zo alles wat ingetypt wordt afkijken.
Niet echt veilig. Omdat het openbaar is kan iedereen op dat netwerk. En als je een beetje verstand hebt van de computer, is het niet zo moeilijk om in het systeem te komen. Hierdoor kan de hacker makkelijk bij jouw bestanden komen. Maar op grote vliegvelden en grote hotels is het moeilijker om in te breken en dus veiliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is echt niet veilig, veel mensen kunnen breken op je laptop. Dat is mij ook overkomen. Ik was in een hotel in Turkije en ineens werd m`n laptop gehackt. Ik had het niet door en was bezig met liedjes downloaden op youtube. Die liedjes zette ik weer op m`n mp3, dus kwam de hacker ook op mn mp3, toen kreeg ik ineens elke keer dat ik mijn mp3 aandeed een lijst met liedjes die ik niet wou horen. Ook kon ik em niet meer opladen.. Pas dus heel goed op.. Je kan wel wat zoeken op google ofzo, maar log niet in op je email of facebook.

p.s. de email van mijn zus werd ook nog es gehackt toen ze inlogde op hotmail..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me een heel onwaarschijnlijk verhaal. Een MP3 die je op een speler zet zorgt er niet voor dat een hacker in je MP3 speler kan komen. Wat je wel eens ziet, is dat iemand een MP# denkt te downloaden en dit een .EXE bestand is. Dan wordt er iets geinstalleerd. Daarnaast kan je prima inloggen als je zorgt dat de berichten versleuteld zijn.
Als je op een WIFI netwerk zit, waar dan ook, is dat relatief onveilig.

Relatief, want ze kunnen als je een recente Windows versie hebt die je goed update en een virusscanner én als je geen illegale software download, niet zomaar op je PC inbreken. In tegenstelling wat hier geantwoord wordt.

Als je in Windows 7 een draadloos netwerk selecteert geef je op of het een thuis, bedrijfs of openbaar netwerk is. Dat is al een eerste stap, want als je kiest voor openbaar dan wordt de beveiliging opgeschroefd.

Probleem is dat op een netwerk gegevens onversleuteld verstuurd worden. In een thuis of bedrijfsnetwerk niet zo'n probleem, maar op een openbaar netwerk wel. Wat je kan doen is op sites alleen een username en wachtwoord invoeren als de site via https te benaderen is (secured). Dus webmail e.d. Gebruik je Outlook of een ander lokaal mailprogramma, dan is dat een risico, tenzij je instelt dat het ook over SSL gaat (dus ook beveiligd).

Je kunt meestal veilig internetbankieren omdat de sites van banken automatisch op https overgaan. Dit gebeurd ook op sites waarop je betalingen doet (als het goed is). Probleemgebieden zijn applicaties zoals MSN, Lokaal mailprogramma, Skype e.d. Die werken nog te weinig met automatisch beveiligde verbindingen.

Het grootste risico dat je loopt op een luchthaven, is dat je een openbaar wifi netwerk selecteert dat helemaal niet van de luchthaven is. Je ziet dan FREE WIFI staan en je maakt daarmee connectie. Als dat netwerk door hackers wordt opgezet kunnen ze mogelijk veel meer achterhalen. Gebruik daarom op een luchthaven of hotel het juiste WIFI netwerk van de provider die je kent of die wordt doorgegeven. Vraag eventueel de netwerknaam na en maak daarmee contact.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. In 2007 stuitte een medewerker van Kaspersky op het "probleem" van het door een crimineel gratis aanbieden van een draadloos netwerk. Ik weet niet of er recente onderzoeken naar gedaan zijn. Gebruik altijd een vertrouwd netwerk zoals van KPN of TMobile en betaal er gewoon voor.