Is het schadelijk om een mailtje te openen wat waarschijnlijk een virus bevat?

Stel ik krijg een verdacht mailtje, maar wil dit wel openen om te kijken wat het bevat (ik gebruik Hotmail btw). Is een eventueel virus dan al meteen binnengedrongen op mijn computer of kan dit alleen als ik op een link klik, iets download enz?

Meestal heeft hotmail verdachte inhoud al gelijk geblokkeerd, maar kan je wel een tekstversie van de mail bekijken (waarbij de plaatjes ed. grijs zijn), is het dan veilig om te openen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Een mail openen is op hotmail NOOIT schadelijk, het is mar vanaf je op een link klikt dat het schadelijk is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt !
Ik ging uit van een mail-programma, maar mail lezen via webmail is inderdaad altijd veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij je bijlagen automatisch opent.
Voor mijn een: min
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijlagen openen niet automatisch, het is al niet slim als je dat dan wel doet 0.0

Andere antwoorden (3)

Het is nooit 100% veilig om een mailtje te openen.
Je kunt volgensmij met rechtermuisknop de afzender openen. Dan krijg je een soort venster met het bericht en de afzender. Volgensmij (IK WEET HET NIET ZEKER) lees je het bericht dan niet, dus kan er niks binnendringen. Als je het tóch leest, gewoon voor de zekerheid daarna even je virusverkenner even laten scannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan je mail-programma en de instellingen ervan.

"Vroeger" bestond een mailtje altijd 100% uit tekst. Puur tekst is altijd veilig om als mail te openen.
Maar 'men' wilde meer. Er moest tekstopmaak bij kunnen, plaatjes getoond worden en zelfs animaties e.d.

Door al deze toegevoegde 'intelligentie' van je mail programma is het voor hackers ook nogelijk geworden om kwaadaardige code uit te laten voeren.
Dit is ook de reden dat veel mail-programma's tegenwoordig standaard alleen de tekst laten zien, en pas na tussenkomst van de gebruiker plaatjes en script toestaan.

Is dat bij jouw mail-programma ook het geval, dan kun je een mailtje veilig openen. Wat je dan NIET moet gaan doen is bijlages openen en op (verdachte) linkjes gaan klikken !!!

Maar het mailtje zélf is wel veilig.

Heb je je mail-programma wat fancier ingesteld, dan is het niet veilig !

Hoe je e.e.a. instelt is afhankelijk van welk programma je gebruikt, maar over het algemeen kun je aan de ontvangen spam vaak zien of de instellingen goed zijn. Is zelfs je spam saai, zonder opmaak en plaatjes, dan is het (meestal) okee om ook verdachte mailtjes te openen. Zien spam-mailtjes er 'mooi' uit, dan ben je bij een virus waarschijnlijk al snel het haasje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de bijlagen opent kan het schadelijk zijn. Als die automatisch opent stel dan in dat het niet automatisch moet openen.

Natuurlijk is het niet verstandig om te openen als je toch weet dat het waarschijnlijk een virus (malware) in zit.