Ik kreeg de melding "Iemand anders maakt gebruik van uw IP-adres". (Mac) Kan dit kwaad?

Toen ik vanmorgen mijn laptop (MacBook) opstartte, kreeg ik de melding dat iemand anders gebruik zou maken van mijn IP-adres. Toen ik hem uitzetten en weer aanzette, kwam de melding echter niet opnieuw.

Ik gebruik mijn draadloze netwerk ook voor mijn iPhone en een huisgenote gebruikt het ook voor haar iPhone - zou het daaraan kunnen liggen? En zo ja, waarom kreeg ik die melding dan niet eerder?

Of is dit een soort inbraak van buitenaf? Is het gevaarlijk? Moet ik mijn IP-adres wijzigen? En zo ja, hoe doe ik dat op een Mac?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (5)

dat komt sporadisch voor als je van een proxy gebruik maakt. het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we er van uit gaan dat de melding niet te maken had met een ipadres binnen het thuisnetwerk... kun je dan nog wat verdere uitleg geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo kan dat geen kwaad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik al zei, het komt sporadisch voor dat je samen met iemand anders op een toegewezen IP adres terecht komt.
verbinding verbreken en opnieuw verbinden is de oplossing, je bent dan weer alleen op je IP adres. blijft het probleem zich voordoen neem dan contact op met je provider.
Hoi Inge108 Ik denk niet dat het gevaarlijk is.

Een IP-adres, waarin IP staat voor Internet Protocol, is een adres waarmee een NIC (network interface card of controller), of in het Nederlands 'netwerkkaart', van een host in een netwerk eenduidig geadresseerd kan worden binnen het TCP/IP-model, de standaard van "het" internet.

Elke computer die is aangesloten op het internet of netwerk heeft een nummer waarmee deze zichtbaar is voor alle andere computers op het internet. Men kan dit vergelijken met telefoonnummers. Om het mogelijk te maken dat computers elkaar kunnen vinden en identificeren hebben deze hun eigen nummer nodig. Deze nummers zijn de IP-adressen. Een IP-adres op internet is meestal gekoppeld aan een bedrijf. Zo is het te achterhalen waar bewerkingen onder een IP-adres vandaan komt. Bij mensen die vanuit huis werken identificeert het IP-adres hun internetprovider. Bijdragen op het internet zijn hierdoor bijna nooit werkelijk anoniem. De persoon achter een IP-adres is in de meeste gevallen te achterhalen, soms direct, maar soms alleen via medewerking van justitie.

Ik hoop dat je hierdoor wat gerust gesteld bent.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begint goed, maar je mist de conclusie over het eigen thuisnetwerk. Dat is namelijk een private IP-adres en geen public. Thuis kan het wel eens voorkomen, dat er een dubbel IP-adres optreedt. Haelenaar beschrijft dat redelijk goed. Blijft Inge108 dit probleem houden, doet ze er goed aan de tips van jjjgroot te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was een eenmalig voorkomend probleem, dus ik denk dat het geen gevaar kan. Toen ze haar computer weer aanzette, was alles weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, margaschulin. Die twee iPhones zijn er al maanden, maar het is niet eerder voorgekomen. (Ik was vooral bang dat er ingebroken zou zijn of iets dergelijks.) Lastig dat er hier zoveel verschillende antwoorden gegeven worden, die nogal tegenstrijdig zijn. Maar gelukkig lijkt niemand van mening te zijn dat sprake is van een serieuze inbraak o.i.d. Dat is in ieder geval een geruststelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er al ingebroken (?) zou zijn, zie je dat niet hier aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij/zij wordt alleen maar steeds meer in de war gebracht. Sorry Inge 108 als ik je geen goed advies heb gegeven. Als er iemand is die het 100% zeker weet: laat die zich melden, daar heeft hij/zij wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen melding waar je je zorgen over moet maken. Als het vaker voorkomt, kun je naar oorzaak zoeken en dit verhelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt geruststellend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is slechts een korte beschrijving van een IP-adres, maar 't zegt eigenlijk niets over 't probleem (voor zover er een probleem is) en een mogelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wordt het nu allemaal heel erg opgeblazen en dat is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er maar vanuit dat er niets aan de hand is.
Het kan wel degelijk problemen op leveren, je moet het zien als het adres van je computer, dus als er straks pakketjes voor jou computer bestemd zijn, kunnen deze afgeleverd worden bij een ander.
Wat je moet doen, even checken of jou pc een vast ipadres heeft, i.p.v. een dhcp adres.
Het kan ook nog dat een ander apparaat een vast adres heeft ingesteld, check dat dus ook en verander zonodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn laptop staat bij de instellingen: "AirPort is connected to (naam netwerk) and has the IP address 777.777.777.7." (Het nummer is natuurlijk fictief) Dat ziet eruit als een vast nummer. Bij mijn iPhone kon ik geen instelling vinden dat het een IP-adres zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat iedere dag het zelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, had ik misschien toch het juiste nummer in moeten typen. Nu weet ik natuurlijk niet meer wat het nummer gisteren was. Ik zal er nog eens op letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat me raden: 192.168.1.x (x is iets tussen 1 en 254)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Domtic,
Hoewel je naam me een beetje deed twijfelen of ik je antwoord wel serieus moest nemen :-), heb je het wel goed!
Zit er maar zo weinig variatie in, dan? Apart...
Ik denk niet dat het gevaarlijk is. Het kan zijn dat jouw router zo staat ingesteld dat deze de ip adressen van de toestellen die gebruik maken van de router zelf kiest. Dus het kan zijn dat de laptop uitstaat en de een iphone zich aanmeld en de router deze het eerste ip adres toekent die beschikbaar is. Dit zou dan het ip adres kunnen zijn waar de laptop eerder op werkte. Ga je dan je laptop aanzetten wil de laptop zich met hetzelfde adres aanmelden op de router. Dit kan dus niet. De laptop geeft de melding dat het adres al in gebruik is en laat zich een nieuw adres toekennen door de router.
Let wel op. Ik heb het hier over ip adressen binnen je eigen lokale netwerk. Dit is niet het ip adres waarmee je router zich identificeert naar internet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar heb je een goed punt: het verschil tussen het IP-adres van mijn laptop en van de router. Want dat zijn dus twee verschillende nummers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haelenaar, een behoorlijk goede uitleg. Inge108: ja, dat zijn 2 verschillende nummers; het adres van de router naar buiten toe is uniek, het adres binnen je eigen netwerk is algemeen en blijft ook binnen je eigen netwerk (met een eigen adres voor ieder apparaat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ga je dan je laptop aanzetten wil de laptop zich met hetzelfde adres aanmelden op de router. Dit kan dus niet. De laptop geeft de melding dat het adres al in gebruik is en laat zich een nieuw adres toekennen door de router." Dat snap ik niet. Want DHCP moet blijkbaar aan staan, anders zou de foutmelding opnieuw verschijnen na een herstart.
En als DHCP aan staat, zie ik niet in waarom de laptop een melding zou geven dat het adres al gebruikt wordt. In plaats daarvan, krijgt ie gewoon een volgend nummer en hoort ie de gebruiker niet lastig te vallen met een melding dat het vorig gebruikte nummer elders in gebruik is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm: in theorie heb je gelijk. Echter als je bv. 2 DHCP-server hebt (met een gescheiden range natuurlijk) of als je bv. via draadloos en via kabel aangesloten bent, kan het zijn dat je als melding krijgt dat dit IP-adres of PC-naam reeds in het netwerk aanwezig is. Soms als je een PC/laptop weer aanzet, kan het zijn dat je laptop een IP-adres gecached heeft, weer gebruikt en dan van de router een NACK+nieuw IP-adres geeft, of inderdaad gewoon die foutmelding, omdat de router de tabel nog aan moet passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dhcp niet aanstaat onthoud de laptop het laatst toegekende ip adres. Met dat adres wil de laptop zich dan ook weer aanmelden bij de router. En als dat adres vrij is krijg je geen melding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb overigens zelf alle apparaten binnen mijn eigen netwerk een fixed ip adres gegeven op basis van mac adres. Dan voorkom je dit soort meldingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als DHCP wel aanstaat onthoudt de laptop het ip-adres. Daarmee vraagt ie aan de DHCP-server of hij het adres nog verder kan/mag gebruiken...
Het kan kwaad van als iemand iets via jou internetverbinding iets doet bijv. internetbankieren en dan geld afhalen van anderen en naar zichzelf storten dan is het wel erg