kan een computervirus op een cd-rom springen?

Toen ik een virus opliep had ik een cd-rom van een game in mijn drive zitten. Kan het virus zich weer opnieuw installeren als ik de cd in mijn geresette computer doe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

nee

tenzij de virus op de cd zat
en dan is het logisch
Als de virus is gevonden toen je de game installeerde
dan zal het elke keer opnieuw gebeuren.

Als het een officieel gekochte cd is deze virus vrij
alleen met oudere games kan er misschien wel eens een valse positief optreden maar dat is maar zelden

gebrande illegale versie zijn vaak voorzien van een crack file en die wordt vaak gezien als een virus
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Als het een officieel gekochte cd is deze virus vrij" Kleine aantekening: ook geperste CD's van fabrikanten bleken in het verleden wel eens een virus gehad te hebben.
capthavoc
11 jaar geleden
" ook wel eens" maar dat is inmiddels jaren geleden
voor zover ik weet is dat me 1 keer overkomen
en dat was nog in het windows 95 tijdperk ancient history dus
Maar de tegenwoordige virus scanner willen ook wel eens oudere software aanzien als een virus maar dat is dan een valse positief
over het algemeen mag je er vanuit gaan dat officieel gekocht software CD en DVD virus vrij zijn.
Als de virus op de cd-rom zat (of is opgegaan) en je doet hem terug in je computer dan zal de virusscanner hem nog keer vinden en dan zal die onschadelijk worden gemaakt.

Het zal dus wel kunnen, maar de kans is heel klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een virus op een CDROM kan niet onschadelijk worden gemaakt. Hij kan wel (elke keer) tegen worden gehouden. Dat wel.
Ja, dat virus kan zich zeker opnieuw installeren. Tenminste als dat virus daar vandaan komt. Zeker als 't geen originele CD is.

Wat niet kan is dat een schone CD besmet wordt met een virus, of het moet een CDR zijn. Een CD is namelijk fysiek niet beschrijfbaar. Niemand kan daar iets op aanpassen.

Het is een aantal keren voorgekomen dat er een virus zat op originele CD's. Iets vergelijkbaars: Sony heeft eens audio-CD's uitgebracht met een DRM-computerprogramma daarop die zich deels gedraagd als malware en veel erger: die je PC open zet voor bepaalde typen virussen. Een gigantische blunder van de allerbovenste plank.