Hoe doe je aangifte van internetoplichting via Marktplaats?

Veel mensen zijn er ingetrapt, ook een vriend van mij: je vraagt iets op Marktplaats. Iemand belt je op en biedt het produkt aan. Je betaalt....en je hoort nooit meer wat.
De site, waar deze Arnoud of Arjan v.d. Bos al erg bekend is voor veelvuldige oplichting met kleine bedragen:
http://www.opgeletopinternet.nl/
adviseert om aangifte te doen via:
https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

Maar als je dat doet moet je de gegevens hebben van de oplichter en die heb je niet, behalve een van de door hem gebruikte banknummers.
Dus hoe kan je dan aangifte doen?

PS: natuurlijk heeft vriend zijn telefoonnummer van Marktplaats gehaald en natuurlijk zal hij voortaan eerst via
"opgelet op internet" controleren of iemand betrouwbaar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waardeloos momo, hopelijk heeft het je niet al te veel gekost..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al aan marktplaats doorgegeven?
http://marktplaats.force.com/articles/FAQ/Hoe-kan-ik-melding-maken-van-een-oplichter-op-Markplaats-1337682355895/?l=nl_NL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
opzoeken en even een goeie trap onder zijn reet geven;-)
dat moet je doen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je nog een advertentie van die gast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, niet goed gelezen. (Gevraagd advertenties) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://marktplaats.force.com/articles/FAQ/Wat-moet-ik-doen-als-ik-denk-dat-ik-ben-opgelicht-1337682368287/?l=nl_NL

Het beste antwoord

De website mijnpolitie.nl is de goeie website die je moet hebben. Vul de gegevens in die hebt van de persoon en dat is voldoende.
Ik heb het zelf ook aan jaar geleden gedaan (had alleen de naam en bankrekeningnummer) bij iemand en kreeg dus pas geleden een brief van de politie dat er nu genoeg aangiften zijn tegen de oplichter. En er wordt onderzoek naar gedaan. Ik denk dan maar beter laar dan nooit! Dus doe echt aangifte!!
Ik moest wel mijn bankafschrift waarop staat dat ik geld naar de oplichter heb overgemaakt opsturen en een kopie van mijn id dus bewaar dat afschrift of maak een printscreen (dat heb ik gedaan!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij heb je geen naam nodig, bankrekeningnummer is al genoeg.

Het is alleen het feit, dat je alles telefonisch hebt gedaan.. valt het dan wel te bewijzen.. Als het via de mail gegaan is heb je het e.e.a. op zwart en wit..

Maar met een goed verhaal, en rekeningnummer kom je bij de politie aardig ver.
Tis alleen, je doet aangifte, die vent moet op het bureau komen, ontkent alles... sja, waar sta je dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt als hij alles ontkent kan de rechter enzo niks tegen doen!
ER is te weinig bewijs denk ik, en daarom moet je nooit zulke dingen alleen via de telefoon doen, en altijd de persoon zover het kan opzoeken en individueel oplossen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt alleen een rekeningafschrift nodig. Maakt niet uit of het via de telefoon gedaan is. Als dat het bewijs maar hebt dat je geld overgemaakt heb.
Heb er (helaas) ervaring mee.
maar doe aangifte op bureau van politie, je hebt een naam en bankrekening toch! hij wordt dan wel bekend bij politie. En op de site van marktplaats staat onder biedingen kop deel deze advertentie "tip marktplaats" daar onder in strijd met de regels. Daar kan je aangeven dat je bent opgelicht als de advertentie nog bestaat dan. Zoniet kan je marktplaats een mail sturen met info. Dan gaat marktplaats deze aanbieder in de gaten houden zodat diegene ook daar bekend is en gestopt kan worden. Als je via Paypal betaald op marktplaats kan je je geld terugkrijgen als je niets ontvangt na betaling. Wel zo handig en mooi systeem. Succes!