als je spam of een virus via de mail krijgt, krijg je het dan alleen op de computer als je die mail opent?

of zit het zowiezo al op de computer als je zo'n mailtje krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

A. Virus:
Windows:
Dat hangt van je emailprogramma af, en hoe je die instelt. Als bijv. 'automatic preview' (de NL-term weet ik even niet) aan staat (wat standaard vaak aan staat), was het heel vaak zo dat 't virus automatisch z'n werk al gedaan had nog voordat je 't mailtje had gedubbelklikt.
Het virus werd dan direct al actief, omdat Windows het mailtje opende in de achtergrond.
Eén methode is om alleen webmail te gebruiken, en geen mailprogramma op je PC zelf. Een andere methode om zulke virusactivaties tegen te gaan, is Outlook en Outlook Express vermijden - omdat juist die twee programma's een lang verleden hebben in 't automatisch openen van virussen die via mail binnen zijn gekomen. De derde methode is om uitgebreid alle instellingen van je mailprogramma te bestuderen, en alle mogelijkheden voor 't automatisch openen (previewen) en laden van objecten anders dan tekst uit te schakelen. Zelfs dan zou ik 't nog niet vertrouwen met Outlook (Express). Die twee programma's zou ik dus sowieso helemaal mijden.
Linux:
Bij Linux zijn mij zulke gevallen van virusactivaties niet bekend.

B. Spam:
Onafhankelijk van wat je op je eigen PC doet: als iets of iemand jouw spam stuurt, zit het al in je mailbox (tenzij een filter het er direct uitgooit).
Zodra jij je emailprogramma opstart om je mail binnen te halen, worden ook alle spammailtjes binnengehaald. Ze zaten al in je mailbox, maar worden natuurlijk pas zichtbaar als jij je emailprogramma opstart.

Algemeen:
Het is sowieso belangrijk dat je een (bekende) virusscanner hebt die altijd uptodate is, en dat je ook een firewall hebt - zoals bijv. NetLimiter2.
Wil je geen last hebben van virussen, dan kan ik Ubuntu aanbevelen (als je nu Windows gebruikt). Nadeel is dat daar veel minder mainstream games voor te vinden zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
En oh ja... Klik natuurlijk nooit op weblinks en attachments in mailtjes. Tenzij het een document van een collega/kennis betreft waar je zelf specifiek om gevraagd hebt.

Ook weblinks die je van vrienden hebt gekregen kunnen naar een webpagina met malware leiden. En vaak zonder dat die vrienden dat zelf weten, en zelfs zonder dat die vrienden weten dat jij een mailtje hebt ontvangen met hun naam als afzender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel heel veel uitleg ;)
maar bedankt!

Andere antwoorden (3)

je moet de mail openen om een virus te krijgen .. dus niet op klikken! meteen verwijderen die handel.

Toegevoegd na 1 minuut:
spam daarin tegen kun je alleen stoppen door een goede spam filter of het gewoon als ongewenste mail te zetten.

1x in de week kun je dan je ongewenste mail met 1 klik verwijderen (bij hotmail.com)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Virussen verspreiden zich op verschillende manieren. De ene krijg je al zodra je de mail opent, de andere pas als je een attachment opent, etc. Een en ander hangt ook van je beveiligingsinstellingen af. Als die goed staan, kan er weinig gebeuren door slechts het openen van een mail.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms heb je het als je mail opent, soms met attachments, maar je hebt tegenwoordig ook een superirritant virus. Je krijgt soms wel mailtjes (veelal van vrienden die dit "virus" hebben) met daarin een link naar een of andere site. Als je hierop klikt dan gaat dat virus via jouw mail spam mailtjes verzenden naar jouw vrienden, dit krijg je vaak wel weg met virusscan. Dit is natuurlijk uitermate irritant. Als je zo'n mailtje krijgt, vaak met slecht NL of Engels, dan moet je je vriend even een mailtje sturen met erin dat hij even zijn cpu moet scannen.(Maar dat is eigenlijk bijzaak)