Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om erachter te komen wat er waar op het web over me verzameld wordt. Hoe pak ik dat aan?

Ik kan natuurlijk alle organisaties langsgaan waarvan ik weet dat ze gegevens over me bewaren en die combineren met de resultaten van zoekacties, maar dat levert een hoop rommel op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Facebook slaat zoiezo alles op. En wat je zoekt op google wordt tegenwoordig ook opgeslagen. En volgens mij doen ze dat via je IP adres. Maar om erachter te komen? lijkt me moeilijk, want je hebt ook veel bedrijven die zwijgen als je vraagt of ze informatie verzamelen van mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt natuurlijk je eigen naam in diverse zoekmachines invoeren en de resultaties uitpluizen. Ook kun je je naam invoeren bij www.wieowie.nl daar kom je alle (veel) vermeldingen tegen die je bij allerlei social media hebt. Maar het meeste van je is waarschijnlijk vastgelegd in. En met behulp van cookies. Die gegevens slaan bedrijven op en worden soms ook doorverkocht. Ondoenlijk om dat te achterhalen.
Ga er maar van uit dat 'ze' alles van je weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet geen methode om hier achter te komen, maar als je last hebt van privacy schending of bang bent dat bedrijven je gegevens houden dan heb ik een mooie tip voor je.

Geen persoonlijke gegevens online gebruiken.

Veel mensen denken dat dit onmogelijk is omdat veel tegenwoordig online gedaan word, maar dat is niet het geval. Het is simpelweg gewoon zo dat je geen privacy kan verwachten (vroeger niet, nu niet, nooit niet) als jij gebruik maakt van bepaalde internet service.

Bedrijven kunnen wel mooi gebruikersvoorwaarden hebben waarin word gesteld dat je prive gegevens niet worden doorverkocht of iets dergelijks, maar vergeet niet dat het alsnog voor hackers mogelijk is om deze te hacken en dan door te verkopen. er is geen beveiliging die gegevens die online staan waterdicht kan beveiligen er is altijd wel een klein gaatje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat me niet alleen om de Facebooks en Spotifies, maar ook om bedrijven (telefoon!) en overheidsinstellingen. En het gaat me ook niet om het al of niet verstrekken van persoonlijke gegevens die ik vergeef als ik van een dienst gebruik wil maken (als het goed is weet ik dat zelf wel), maar om een methode te achterhalen wie wat bewaart en wat die organisatie of dat bedrijf er mee doet. Het zou toch mogelijk moeten zijn met een beroep op de wet op de persoonlijke levenssfeer dat soort gegevens op te eisen, maar bij wie/wat of hoe?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Geen persoonlijke gegevens online gebruiken." En dan zeg je niet hoe je dat dan zou moeten doen, jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Onraad11091, ik snap wat je bedoeld, maar ik dacht dat je het over het web had. Bedrijven hebben gebruikersvoorwaarden en/of privacy policy, hier staat het bijna altijd wel in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op het moment dat je een email stuurt kan men al van alles over je achterhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het over het web. Papieren bief aan bedrijven en organisaties is het enige dat er op zit, kennelijk. Een schot in het duister.