Hoe kom ik er achter dat iemand zit mee te kijken (op afstand) op mijn scherm (windows netwerk)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Xibel gaat natuurlijk over werk. Thuis kan ook maar dan heb je relatieproblemen.;)

Antwoorden (1)

Als de bewuste malware of spionagesoftware goed in elkaar steekt, en het betreft een PC op het werk, dan merk je daar niks van en zal de mogelijkheid ontbreken (geen rechten op je PC) om tools te installeren om het te checken. Betreft het een PC op je werk, dan moet men volgens mij het personeel trouwens vooraf informeren dat er de mogelijkheid bestaat dat je in de gaten wordt gehouden.

Betreft het je thuis-PC, dan kan je bijv. deze programmaatjes installeren:
http://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb897445
http://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb963902
(Rootkit-revealer (RKR) en Autoruns.)
Allemaal vrij technisch. Een éénmaal besmette Windows-PC is eigenlijk nooit meer 100% te vertrouwen; zelfs RKR kan om de tuin geleidt worden. Volgens Microsoft zelf is de enige goede oplossing na het besmet raken van een Windows-systeem: formatteren en opnieuw Windows installeren.

Verder hoeft men geenszins je bureaublad op afstand te bekijken om te kunnen spioneren: heel veel spionage-software (en malware) verschaft toegang tot je bestanden en instellingen, zonder dat ze naar je scherm kijken.