Heeft het beveiligen van je router met met mac filter veel nut?

Mijn wifi extender werkt niet goed met mac beveiliging, maar mijn vader wilt alles goed beveiligd hebben en hij wilt het mac filter aan houden. Ook kunnen gasten niet makkelijk op ons netwerk vanwege de mac restrictie. Kan ik hem overtuigen om het eraf te halen? Of is het echt van toegevoegde waarde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (3)

Ik heb sinds kort mijn wifi ook beveiligd met mac adressen, grote voordeel is dat je dan echt de controle hebt over wie je toegang verleent tot je netwerk, als je dat niet doet, heb je voor je het weet iedereen op je wifi zitten.
Als voorbeeld, mijn zoon had eerst wifi,je geeft hem de sleutel, en hij geeft dit aan al zijn vrienden want hij kan de sleutel zichtbar maken op zijn telefoon en het doorgeven, en ik wilde dat ook niet meer vandaar bij mij de invoer van mac adressen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede vraag, even wat uitleggen.

Een MAC adres is eigenlijk een soort serie nummer van je netwerkkaart. Geen elk netwerk kaart heeft een zelfde MAC adres, dus is het een leuke beveiliging.

Echter was dit vroeger een leuke oplossing. Hackers zijn inmiddels zo veel verder in de techniek dat ze MAC adressen kunnen Clonen. Dat wil zeggen dat ze zich voor kunnen doen als jou pc adres. Veilig is het inmiddels niet meer.

Nu is er ook een mogelijkheid geweest van WEP beveiliging. Dit is echter ook al gekraakt. Hackers kunnen met een tooltje net zolang proberen tot ze de code hebben .De veiligeste methode is op dit moment WPA/PSK (pre-shared key) versie 2. (ook wel WPA2 genoemd).

mvg. Gijsbert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mac adres beveiliging lijkt goed te werken tot het moment dat hackers in de tabel waarin je router of draadloze router die mac adressen opslaat een nieuwe vermelding toe weten te voegen. Dat is niet erg moeilijk.

Beter is het om WPA of zelfs WPA2 beveiliging toe te passen. Dat is gemakkelijker en een stuk veiliger.