welke virusscanner is het allerveiligst?

prijs maak niet (zoveel) uit.

maar welke is het beste?
welke is het veiligst?
welke versest het minste CPU en werkgeheugen?
welke is het goedkoopst?
welke is het makkelijkste te bedienen?

die vragen wil ik weten, als het kan...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hiervoor krijg je 5 verschillende antwoorden, er zijn ook gratis virusscanners online, dus alleen goedkoopst is al niet te beantwoorden. en het minste werkgeheugen gaat sowieso niet samen met best of veiligst.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zelf kies eigenlijk altijd voor Norton, gewoon omdat die mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Ik heb nog nooit een virus gehad, en als ik al probeerde iets besmets te downloaden, dan gaf Norton dat aan. Maar beter, best, goedkoop, geen idee, ik koop gewoon die.
Pieter2011
11 jaar geleden
De vraag is niet te beantwoorden. Sommige scanners scoren het ene moment heel goed, maar raken hun koppositie een paar maanden later weer kwijt. Andere vinden vrijwel elk (nieuw) virus, maar laten bij het verwijderen de nodige steken vallen. Avira, Norton (dit keer niet getest), G Data en Kaspersky doen het meestal goed:
http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/avc_fd_mar2012_intl_en.pdf

Antwoorden (7)

misschien ben ik brutaal maar je lijkt me niet een systeem beheerder met een stuk of 20 pc,s onder je hoede dan had je dit wel geweten

Microsoft security essentials is meer als voldoende
voor een normale huis tuin en keuken gebruik

en nog gratis ook
let wel je windows versie moet legaal zijn
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben 12 jaar, hoogbegaafd, heb 4 computers en ben dol op ICT. ik download alleen veel, erg veel. ook torrents...
maar het nadeel van downloads zijn virussen. ik heb windows xp home edition (legaal). een van de laatste licenties. Ik gebruik nu ook microsoft security essentials. maar die vereist wel veek cpu en werkgeheugen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat ik zo dol ben op ICT, is William Bill Gates mijn idool... Ik wil graag later microsoft overnemen als William Bill Gates te oud is...
capthavoc
11 jaar geleden
LOL, ok dus een enthousiaste huis tuin en keuken icter
effe je website gelezen
500 mb gratis ?? hmmm kan je het niet zelf hosten ?
want vergeet niet dat alle data stream die gratis hosten echt geldt kost.
dus vrees dat je dat niet gaat lukken
zeker niet met grote files
deel gewoon een torrent ?desnoods met code op de zip file ? meld dit dan wel even in de header Het beste wat je kan doen is een server pc op zetten
met 2 netwerk kaarten in internet gedeeld zetten etc en daar een flinke virus scanner op zetten
de andere pc,s kunnen dan in principe gewoon zonder firewall en virus scanner
nadeel is wel dat die hoofdpc dus altijd aan moet
maar is de goedkoopste oplossing. Helaas je snelheid wordt daardoor ook weer traag
je kan echt het zo duur maken als je wilt
bv baracuda kopen
Maar eerlijk gezegd zal je zeker niet blij worden van zoiets als norton o.i.d Als je al klaagt over microsoft security essentials
Een virus scanner behoort zijn werk te doen en geen /of weinig gedoe met settings te hebben. Een goeie firewall daar kun je over nadenken
maar je router heeft er ook al eentje ingebouwd tip: leer linux want als je echt gaat hosten etc
dan is linux altijd beter dan windows
en nog gratis ook.
ik gebruik het zelf niet omdat ik geen hosting heb o.i.d
maar voor netwerk server etc etc is linux heel goed
Pieter2011
11 jaar geleden
@capthavoc Essentials is duidelijk jouw favoriet, maar het programma komt bij veel tests als slechtste uit de bus. Zoals deze recente test: http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/avc_fd_mar2012_intl_en.pdf
Een flesje water naast je pc is net zo effectief bij het bestrijden van virussen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik mag niet hosten van mijn vader, want dan gaat ons internet sloom worden... en heb ik altijd geluid van een computer lawaai als ik slaap... en vroeger gebruikte ik megaupload.com, maar die site is nu dood...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Blijft toch de gebruiker die de eerste en beste beveiliging tegen malware is." Als je iedereen Linux zou voorschotelen (lees: als het zou zijn voorgeïstalleerd op de PC's in de winkel), zou je zien dat 't aantal virussen GIGANTISCH in zou zakken.
En ja, alhoewel de gebruiker fouten kan maken, is het toch vooral Windows (gatenkaas) die hoofdoorzaak nr.1 is van de gigantische grote aantallen virussen.
Dit komt omdat Microsoft altijd de voorkeur gegeven heeft aan functionaltieit, bedrijven opkopen en de bijbehorende zaken (software) een financiële injectie geven, eigen standaarden gebruiken, en nog wat andere zaken BOVEN VEILIGHEID. Microsoft heeft een prima marktstrategie en is niet meer weg te vlakken, maar op het gebied van security zijn haar besturingssystemen al vanaf het begin af aan PET.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het is gewoon zo dat je in de meeste gevallen als gebruiker iets stoms moet doen om een virus binnen te halen." Nee, het is in de meeste gevallen zo dat je besturingssysteem zo is gebouwd dat die stom gedrag niet alleen aanmoedigt maar ook faciliteert/toestaat.
Een simpel voorbeeld is de DEFAULT (standaardinstelling) dat je de extensie van een bestand niet ziet onder Windows. Een leek ziet dus geen verschil tussen kournikova.jpg en kournikova.jpg.exe. Sterker nog... Je ziet dan kournikova.jpg staan! Misschien dat Linux ook her en der zulke domme defaults heeft, maar Windows is heer en meester in het hebben van domme defaults. Het komt in de praktijk hierop neer:
Bij Windows moet je moeite doen om je systeem veilig te houden.
Bij Linux moet je moeite doen om besmet te worden met malware. De zeer vaak gehoorde verhalen dat dit anders zou zijn als Linux veel meer gebruikt zou gaan worden, is klinkklare onzin. Natuurlijk, het kan wel IETS schelen. Maar zo slecht als Windows het voormekaar heeft zal Linux nooit kunnen evenaren. Wat meespeelt is dat bij Windows alles potdicht zit: je kan niet in de programmacode kijken of er malware of gewoon domme fouten in staan.
Bij Linux kan dit wel; dit vanwege het karakter van Open Source. Dat DWINGT de programmeurs netjes en veilig te programmeren. Immers, anders kan iedereen je broddelwerk of frauduleuze plannen inzien!
Bij gesloten software zoals Windows en de meeste software die je daarop zet, is er sprake van Closed Source en kan je als gebruiker nooit nagaan hoe de software inelkaar steekt. Bij Windows hangt alles af van het vertrouwen in Windows en de software die men daarop installeert. Dat vertrouwen is (nog steeds) veel te groot. Bij Linux ebben slechte/onveilige programma's gewoon direct weg zodra ze het daglicht zien.
Ik ben een erg grote fan van Malwarebytes.
Het is gewoon gratis te downloaden, als je zou willen betalen er voor krijg je wat extra functies maar ik gebruik hem alleen om wekelijks gewoon een goeie gratis scan te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Norton is de beste en anders betaalde versies van AVG.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle bovenstaande zijn goed, maar let wel:
Gebruik er maar eentje, anders gaan de virusscanners elkaar als virus zien! Ik had er 5 en oh, man, wat was dát een gedoe, zeg! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is beste en veiligst niet hetzelfde?
Kijk hier eens dan worden een hoop van je vragen beantwoord.
http://www.av-comparatives.org/en/comparativesreviews/dynamic-tests

Prijzen zul je toch zelf op moeten zoeken, er zit ook niet overal netjes 1 prijs aan vast. Gratis mogelijkheden doen het overigens goed genoeg. Makkelijk te bedienen, nogal subjectief nietwaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste en veiligste _methode_ om virussen te voorkomen is het gebruik van Linux (bijv. Xubuntu of Ubuntu). Want dan heb je helemaal geen virusscanner nodig!
Die gebruikt dus 0% CPU, 0% werkgeheugen.

Voor wat betreft virusscanners op Windows raad ik NOD32 van ESET aan: die is volgens mij het snelste, omdat ze meer assembler gebruiken in de programmacode dan de concurrenten (die gebruiken een hogere programmeertaal. Hogere programmeertaal = tragere code).
Op het gebied van detectie ontlopen de virusscanners elkaar weinig en ze wisselen vaak stuivertje qua 'beste beveiliging'; en ze falen _allemaal_ als het er om gaat je Windows echt secure te houden. Dus daarom zou ik gewoon voor de snelste gaan.
Je Windows veilig houden is arbeidsintensief en vereist kennis.
Houdt updates van software in de gaten met PSI: http://secunia.com/products/consumer/psi/. Installeer een overzichtelijke firewall zoals NetLimiter. Start niet direct downloads nadat ze binnen zijn, maar wacht een aantal weken en scan ze DAN met de NIEUWSTE virusdefinities, en stuur het bestand evt. naar virustotal.com om het te laten scannen door vele virusscanners. Vertrouw een eenmaal besmet Windows-systeem niet meer en installeer alles opnieuw (PC uitzetten, stekker er een tijdje uit, flashable componenten opnieuw flashen met een bestand van de fabrikant van alleen de website van die fabrikant zelf, alles formatteren en dan pas je OS opnieuw installeren, en al je bestanden die je hebt gebackupt sinds de besmetting door virustotal.com halen - daar heb je wel een paar maanden werk mee).
Hoe dan ook: er blijven veel false positives en er blijft altijd malware doorheen sijpelen als je Windows gebruikt. Het is niet anders, als je Windows gebruikt. Alleen al om deze reden zou de overheid het goede voorbeeld moeten geven (binnen alle ministeries) en Closed Source volledig afbouwen ten goede van Open Source. Ook goed voor onze economie: het scheelt honderden miljoenen pompen naar het buitenland (Redmond).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Microsoft Security Essentials is gratis antivirus voor computers met Windows. Het is de aanvulling op de standaardbeveiliging van Windows.

Het mooiste aan de Microsoft-oplossing is de rust die het brengt. Een eenvoudige installatie, een overzichtelijke interface en geen enkele poging u tot het kopen van een uitgebreidere versie van het programma te verleiden (simpelweg omdat die uitgebreidere versie er niet is)