Wat is precies een domeinnaam?

Ik moet mijn router op slot zetten, zodat anderen geen gebruik kunnen maken van mijn internetverbinding.
Ik moet daarvoor een domeinnaam opgeven.
Wat versta je onder een domeinnaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mac adres filteren lijkt mij de beste methode: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerken/draadloos-netwerk-beveiligen/mac-adressen-filteren.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een router die niet draadloos is, is dit misschien nog wel de beste methode, maar bij draadloze netwerken boet het aardig aan waarde in doordat een MAC nog redelijk gemakkelijk te spoofen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"MAC adressen filteren is een beveiliging die vaak bovenop encryptie gebruikt wordt. Een combinatie van WPA TKIP met MAC adres filters is voor de thuisgebruiker een zéér degelijke beveiliging." http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerken/draadloos-netwerk-beveiligen/mac-adressen-filteren.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik zat met een iets andere situatie in mijn hoofd met betrekking tot een andere router. Daardoor was ik wat in verwarring geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan gebeuren met al die termen ;--)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, het waren niet zozeer de termen zelf, maar kort daarvoor had ik telefonisch hulp verleend aan iemand met een wel heel aparte router die wat overbodige en zelfs ronduit lastige functies heeft die met een access control list op basis van MAC adressen samenhangt, maar het voert te ver om dat helemaal uit te leggen.

Het beste antwoord

Een domeinnaam (of, afgekort, 'domein') is een naam in het Domain Name System (DNS), het naamgevingssysteem op internet waarmee netwerken, computers, webservers, mailservers en andere toepassingen worden geïdentificeerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja, dit is rechtstreeks van Wikipedia gejat. Maar ik kon het niet beter uitleggen zonder lang van stof te zijn.

Elke router, webserver en computer heeft een eigen 'naam', en in de digitale wereld heet dat een domeinnaam. Een domeinnaam bestaat ook op internet, www.goeievraag.nl is ook de domeinnaam voor deze site. Als je bijvoorbeeld een site met alleen maar slechte vragen zou hebben zou de domeinnaam www.slechtevraag.nl kunnen zijn.
De domeinnaam van je router staat meestal op het kastje, en anders is hij vast ook wel op te zoeken. Hoe dat moet kan ik je helaas niet uitleggen, in het uiterste geval moet je even contact opnemen met je provider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om je routertje thuis te beveiligen heb je geen domeinnaam nodig. Je bent bij een andere instelling terechtgekomen.
AWM
14 jaar geleden
Vul als domeinnaam niet een bestaande domeinnaam in welke echt op het internet bestaat, anders kan je deze site niet bereiken. Mocht je iets moeten/willen invullen, doe dan iets als 'pietjepuk.local'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een router op slot te zetten hoef je geen domain ( domeinnaam) aan te maken.
Je zet simpelweg gewoon een beveiligingsencryptie op je router (ik neem aan dat je een Wifi verbinding hebt)
Dit kun je doen door in je browser(internet explorer) het adres van je default gateway in te typen (typ in MS DOS: "ipconfig" om te zien wat je default gateway is) en vervolgens in je router's admin page de beveiliging met wachtwoord in te stellen.

(gebruik wel een WPA-2 encryptie ... WEP, en WPA-PSK zijn niet meer secure tegen hackers)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
domein betekent: 1 erfgoed, kroongevoel, eigendom, van de vorst of van de staat. 2 geestelijk gebied, gebied dat men beheerst.
KORTOM: Zoek het toch lekker op in het woordenboek!