Wat kan een internetprovider eigenlijk zien met alleen een ip adres ?

Ik vroeg me af wat een internet provider bijv. kpn telfort of vodafone kan zien aan de hand van een IP adres?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Veel, het vermoeden bestaat dat een aantal providers aan zg deep packet inspection doen. Daarmee interpreteren ze eigenlijk de data die ze alleen maar moeten versturen. Versleutelen helpt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus feitelijk leggen ze naar groote waarschijnlijkheid een logboek van de gebruiker aan die de werknemers kunnen inzien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is aannemelijk, het geeft ze de mogelijkheid om illegaal downloaden proberen tegen te gaan, maar de echte reden is in het gericht reclame maken naar jou toe. Stel dat je veel naar een merk autos zit te kijken, dan kan je provider flink geld verdienen door dit aan een betreffende autodealer in de buurt door te geven met je persoomsgegevens.
Zie ook: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Deep_packet_inspection
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En verder kunnen ze aan de hand van iemands ip adres dan ook zien wie het is in een systeem ofzo ? Of kan alleen justitie dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DPI heeft niets te maken met een specifiek IPadres
Alles.

De provider GEEFT jou een IP adres. De provider herkent het apparaat waarmee jij met zijn server verbindt, koppelt die aan een account in zijn database (waaraan de provider kan zien welke persoon erbij hoort en wat voor pakket je hebt), geeft jou een IP adres (als je dat nog niet had gekregen), en zorgt vervolgens dat communicatie van en naar jou goed gebeurt.

Alle pakketjes data komen dus over een bepaald IP, waarvan de provider weet bij welke persoon het hoort, over de server van die provider. De provider kan dus in principe alles zien wat jij op internet doet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dan moet het natuurlijk wel een IP adres zijn van de provider zelf. Een provider kan niet van ALLE ip adressen alles weten. Het ip adres moet wel bij een verbinding horen die aangesloten is bij die provider zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw antwoord , alles is weer een stukje duidelijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een vraag trouwens , dus als ik het goed begrijp kan een willekeurige werknemer van bijv. kpn gewoon mijn data bekijken aan de hand van een ip adres?
Nagenoeg alles, echter dienen ze zich te houden aan privacyregels. Dit is hetzelfde als dat de politie bij een zwaar misdrijf een sms kan sturen binnen een straal van een X aantal meters of kilometers meer dan een half jaar nadat jij met je mobieltje daar in de buurt was (Amber alert bijvoorbeeld) terwijl ze zeggen dat je data niet bewaard wordt, Privacy bestaat niet meer. Dit bericht is over 5 jaar nog terug te halen, zelfs al zou deze site niet eens meer bestaan. (wat ik niet verwacht en ook niet hoop) 1 van de grootste partijen die hier misbruik van maakt op zogenaamde LBS (Location Based Services) is het bekendste zoekprogramma wat begint met een G en eindigt op oogle. Zodra je een telefoon op zak hebt, weten ze waar, wanneer, je bent, hoe lang je er bent geweest, wie er met je mee was evt. "ik noem een gekke zijstraat: iedere vrijdagmiddag terrasje met vrienden/ vriendinnen op dezelfde plek" Wordt grootschalig gebruikt om gewoontes van mensen en hun gedrag in kaart te brengen. Bij internet is dat net zo, en op de vraag "hoe weet jij dat dan zo zeker?" is mijn antwoord vrij simpel, heb zelf de datacentra ingericht voor zulke partijen. Je pintransacties, locatiegegevens, belgedrag, zoekopdrachten, xxx-sites, alles wordt gekoppeld in een onmetelijk grote database en of het nou van een KPN is of van de politie, privacy bestaat niet meer. Als "pietjepuk met IP bla1" ineens janjan op hetzelfde moment een ander ip krijgt vanuit timboektoe door een programmaatje fake ip, is de link vrij snel gelegd" In China, wordt bepaalde inhoud tegengehouden wegens censuur door de overheid. Met name zoek opdrachten als dictatuur enzovoorts, krijgen ze daar 0. Alles geblocked, en je ip adres zendt een unieke code mee van je MAC adres en als je niks te verbergen hebt zou ik me daar niet zo druk om maken. Als je dat wél hebt (kinderporno) dan heb je een groot probleem met degene die nu antwoord geeft. Porno moet iedereen zelf weten als het leeftijdgerechtigd is, Iedere klojo die ik tegen kom met kiddy porn, haal ik uit de lucht. Heb ik niet eens je IP voor nodig, verbinding met I-net gaat sowieso via je router of je mobiele provider, en houden logboeken bij. Hoop dat je inzicht hebt dat niet alleen je mobieltje een IP adres krijgt, maar alles wat je doet "ergens" is opgeslagen. (wees voorzichtig, maar niet bang) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste yuno , Zeer duidelijk en uitgebreid verhaal je hebt me dan ook zeer goed geholpen , wat ik me echter nog afvraag kan dan iedere medewerker van Bijv. KPN zomaar deze gegevens inzien? Mvg.