Verdwijnen virussen en mallware als je je computer helemaal terug op fabrieksinstellingen zet?

Ik denk dat ik mallware of een virus heb maar virusscanner detecteerd het niet, nu wil ik de computer helemaal terug naar fabrieksinstellingen zetten, en dat dus alle programma's e.d gewist worden maar mijn vraag is dus: verdwijnen eventuele virussen en mallware dan ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16K

Antwoorden (4)

Als je de software er helemaal opnieuw opzet, en dus de hardeschijfpartitie gaat formatteren, dan verdwijnt alles, dus ook de malware.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de harde schijf formatteert en zowel Windows als alle programma's opnieuw installeert ben je ook van virussen en malware af.

Virussen kunnen in het opstartsysteem zitten, maar door het formatteren en opnieuw installeren worden dergelijke programma's ook verwijderd.

Nu is het herinstalleren omdat je denkt dat je een virus hebt of malware wel een hele zware stap.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een goede pagina over wat je zou kunnen doen staat in de bron. Ik ben het eens met de schrijver dat formatteren niet echt de oplossing is, al zet ik wel vraagtekens bij de bewering dat het virussen zou laten staan. Technisch gesproken laat het formatteren alle bestanden staan, je hebt er alleen geen last meer van. Alleen via een programma kan je de harde schijf laten overschrijven met enen en nullen en de schijf compleet wissen.

Maar goed, lees eens het stappenplan goed door en bedenk of je echt wel Windows moet herinstalleren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een goede pagina over wat je zou kunnen doen staat in de bron. Ik ben het eens met de schrijver dat formatteren niet echt de oplossing is, al zet ik wel vraagtekens bij de bewering dat het virussen zou laten staan. Technisch gesproken laat het formatteren alle bestanden staan, je hebt er alleen geen last meer van. Alleen via een programma kan je de harde schijf laten overschrijven met enen en nullen en de schijf compleet wissen.

Maar goed, lees eens het stappenplan goed door en bedenk of je echt wel Windows moet herinstalleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wel tenzij de recovery ook besmet is.
Je zou eens moeten controleren op een z.g. rootkit. dit is een hardnekkig virus wat moeilijk te verwijderen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, soms verstopt het zich in het geheugen van de computer (ram). Het is beter om antivirussoftware te downloaden en dit twee keer te controleren. Ik zou aanraden om twee gratis oplossingen te downloaden. Bitdefender en Avast. Scan twee keer met afzonderlijke software en u bent er 100% zeker van. Als u wilt lezen over die software: https://reviewedbypro.com/free-antivirus-2018-bitdefender-antivirus-free-edition-vs-avast-free-antivirus/