Hoeveel kwaad kan het dat ik nu al een week zonder enige vorm van beveiliging op mijn computer op internet ga?

ik had bij aanschaf van mijn laptop een proefabonnement van McAfee, en die is nu een week verlopen,elke dag gaat de laptop wel een paar keer online,ik vroeg me af hoe schadelijk dit is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Je weet het maar nooit, volgens de consumentenbond is: Microsoft Security Essentials Erg goed uit de test gekomen, deze is gratis, op voorwaarde dat je windows legaal is. Ik zou die downloaden als ik jou was. http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows/products/security-essentials

Het beste antwoord

Lijkt mij zeer onverstandig. Ik heb wel eens computers aan de praat moeten krijgen van mensen die een tijdje onbeveiligd het internet waren gegaan. Deze machines waren werkelijk niet meer vooruit te branden.
Volgens het artikel in onderstaande bron krijgt een dergelijke PC ongeveer 50 aanvalen per uur te verwerken!!! Lees het eens en je zult investeren in beveiligingssoftware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 50 aanvallen zijn alleen van toepassing als je op het open internet zit. verreweg de meeste pc's zitten achter een nat of firewall. (die je in windows ook kunt aanzetten) Feit blijft dat het bezoeken van dubieuze sites een effectieve manier is om rotzooi binnen te halen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Larz:
Nee. De PC hoeft alleen maar aan internet te hangen om te kunnen worden overgenomen / gehackt.

Andere antwoorden (6)

Ik doe het zelf ook, Windows 8 Consumer Preview. Windows is van zichzelf al een beetje beveiligd. Als je geen rare dingen download van bijvoorbeeld TPB of MiniNova. Ook niet teveel op reclame sites gaan. Je kan ook de gratis versie van AVG downloaden. Als die nog beschikbaar is.

Toegevoegd na 1 uur:
Daarbij vind ik Ziggo Internet beveiliging erg goed werken. Deze kost alleen wel 5 euro permaand ofzo. Sorry voor min typfouten hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die is er nog en werkt goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ook niet teveel op reclame sites gaan." Hoe bedoel je? Zijn er dan mensen die apart opzoek gaan naar sites met alleen maar reclame? Serieus: reclame kom je toch op zo'n beetje elke website tegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar je hebt wel sitea zoals TOB waar je van die extra reclame vensters krijgt .
Dat hangt grotendeels van je eigen gedrag af.
Als je alleen vertrouwde websites bezoekt, spam emails ongeopend weggooit, geen linkjes die je via msn krijgt opent en je computer netjes up-to-date houdt is het risico minimaal.

Als je daarentegen het internet afgraast naar illegale software, gratis porno en de laatste films, op elke link in elke spamemail klikt en nieuwsgierig bent wat je vrienden over je op badoo schrijven (...) kun je er op rekenen dat er inmiddels al een paar achterdeurtjes openstaan, en er dagelijks een paar bij komen.

(overigens helpt zelfs een virusscanner in dat laatste geval maar zeer beperkt...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf een standaard Windows kan erg schadelijk zijn om tussendoor online te gaan.
Voor een Linux kan het minder kwaad.
En een Mac is van zich zelf al beveiligd.
Een standaard windows kan aardig wat rommel binnen halen zonder een virusscanner. Afhankelijk van wat voor sites je bezoekt kunnen de virusaanvallen erger worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft gewoon te maken met de beschikbaarheid van virussen voor een bepaalde os
Jaren geleden had ik mn PC altijd beveiligd met Norton beveiliging.
Op een gegeven moment lukte het mij niet meer om die te downloaden.
Toen dacht ik...laat maar zitten, nu ben ik dus al 4 jaar niet beveiligd en heb (nog) geen problemen gehad.
Nu moet ik wel zeggen dat ik vreemde mailtjes niet openmaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de vraag wordt gesteld dat er geen enkele vorm van beveiliging op de computer zit terwijl u stelt dat MCAfee is verlopen en u daarna niets deed.
Met inachtneming van eerdere antwoorden merk ik op dat het erop lijkt dat u MCAfee nog niet hebt verwijderd. In dat geval bent u wel beveiligd maar is de beveiliging niet bijgewerkt. De stelling dat U zonder enige vorm van beveiliging op internet zit is dan niet juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je pech hebt, kan dat schadelijk zijn. Als je geluk hebt, heb je nergens last van - maar misschien dat anderen dan wel last van jouw PC krijgen omdat ie wordt omgetoverd in een botnet-PC'tje die andere mensen spam verstuurd of erger.

Surfen op een Windows-PC zonder recente virusscanner is een soort russische roulette. Je kan er weinig voorspellingen op doen, omdat je immers niet kan weten op welke sites je allemaal terecht zult komen. En ook 'reguliere sites' blijken wel eens besmet in de praktijk.

Maar niet getreurd: je kan i.i.g. Avira installeren:
http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus