Wie zijn de computervirusmakers op deze wereld?

Welk type mens maakt voor de lol virussen om er een enorm aantal mensen mee te duepren. terwijl de maker er geen enkel financieel of ander gewin bij heeft behalve een ziekelijke vorm van plezier.
Het zijn er niet een paar, maar er worden duizenden en duizenden virussen per jaar gemaakt.

Toegevoegd na 46 seconden:
deupren moet duperen zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vroeger, toen het internet nog jong was en voor het internet bestond, waren virus makers voornamelijk hackers die systemen uit wilden testen en hun programmeer kennis wilden testen met die van bedrijven en zwakke plekken in systemen wilde vinden ed. Voornamelijk als sport (zij het illegaal). Dergelijke virussen waren vaak meer irritant dan gevaarlijk. Wat later kwamen de mensen die echt wilde kijken hoe destructief ze met software konden zijn. Die virussen waren doorgaans minder slim gebouwd maar veel destructiever in de zin dat ze fysieke schade aan konden richten aan de computer (een voorbeeld is bv het uitzetten van de koeling van de processor).

Tegenwoordig zijn het voornamelijk programmeurs binnen de georganiseerde criminaliteit. Er valt namelijk een heleboel geld mee te verdienen.
Spam versturen doe je bij voorkeur vanuit een netwerk van gekraakte computers omdat het dan veel moeilijker te stoppen is. Identiteitsdiefstal is ook een belangrijke. Met creditcard gegevens kan een beetje crimineel al enorme schade aanrichten maar met genoeg gestolen informatie kunnen ze letterlijk doen wat ze willen op jouw naam.
Met de opkomst van online spellen (als World of Warcraft, Runescape, Ragnarok Online, Second Life, Project Entropia, Everquest, Age of Conan, etc.) is de account informatie van die spellen ook waardevol geworden om op verschillende manieren geld mee te verdienen. En het gaat daarbij niet om duizenden euro's maar om miljarden.
Ter vergelijking: Alleen al het Gold Farming (een fenomeen in online spellen) is een industrie met naar schatting 400000 tot 1 miljoen werknemers (en meer) wereldwijd met een omzet van tussen de 1 en 10 miljard dollar. En er wordt daarbij voornamelijk gewerkt met gestolen accounts.

En dan zijn er nog industriële geheimen. Het zal je verbazen hoe ver bedrijven gaan om te weten te komen wat er in de computers van hun concurrenten afspeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eigenlijk zeg je zelf al wat ik had willen antwoorden; een ziekelijke vorm van plezier.

Meestal zijn het van die mensen die naast computers geen hobbies hebben en dagelijks bezig zijn met hun technische vaardigheden steeds maar te verbeteren.
Door zo'n virus te maken en het voor elkaar te krijgen om daar honderden of zelfs duizenden computers mee te slopen, maakt hen trots: zij hebben dit zelf gedaan, zij hebben dit bereikt. Het bevestigd hoe goed zij wel niet zijn met computers en dat zal hen goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn meestal Hele intelligente jonge mensen die graag eer willen behalen in hun krakersclubje...

Ik had ooit een virus, maar ik ben altijd op het ergste voorbereid... Ik boot altijd in een dummy-partitie en mijn windows staan ergens anders... Dus als een virus mij pakt, dan kan ik toch altijd meteen weer online...
Toen kreeg ik ooit een virus wat de boel ging fromatteren, maar ik ging meteen weer online en haalde dat virus nogmaals op om het te onderzoeken... Toen bleek dat het gemaakt was door een man waarvan de dochter vermoord was door een seksueel geobsedeerde vieze man, die op een bepaalde site connecties kon leggen met onschuldige meisjes... Hij wilde alle mensen op die site raken door het contact te vernietigen en zo de wereld veiliger te maken... Toen snapte ik zijn achtergrond en kon zo waar begrip opbrengen voor wat hij deed... En ik lapte mijn pc maar weer op, zonder dat ik daar boos over was...

Dus het is niet altijd maligne wat de klok slaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doen het, omdat ze het kunnen.

Net zoals personen die mensen in elkaar slaan, of kinderen die andere kinderen pesten.
Het is meestal niet persoonlijk, maar ze doen het omdat ze het kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 2 keer een monteur moeten laten komen om de invasie van virussen en Trojaanse paarden te elimineren en stelde hem toen dezelfde vraag. Hij antwoordde dat het niet alleen de nerds zijn die dat doen, maar ook de gerenommeerde computerfirma's. Doel is meer nieuwe apparatuur en programma's te verkopen. Mijn eigen kanttekening hierbij is nog dat ze misschien ook zulke vuiligheid op internet zetten om hun waren te testen.