KPN blokkeert 2 miljoen e-mailadressen. Maar waarom ook mailadressen van Het Net en Planet?

Vanaf vrijdag kan ik mijn Outlook niet gebruiken, dit vanwege het feit dat KPN gehackt is. Maar wat hebben Planet en Het Net daarmee te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

KPN is gehackt. Blijkbaar doordat ze verzuimd hebben de software waarop hun mailservers draaien te updaten.

Dat is een zeer slechte beurt voor KPN. Zij willen dus alles doen om te voorkomen dat ze dit nog eens overkomt. Omdat de mailservers van Het Net en Planet ook door mensen van KPN beheerd worden spelen daar wellicht dezelfde problemen. Het is immers niet ondenkbaar dat ook daar dezelfde slechte procedures gelden.

Er zijn dus 2 mogelijkheden.

De ene mogelijkheid is dat alle diensten op 1 database draaien. Dan zijn dus van alle 3 de diensten alle accounts in 1x gehackt.

De tweede mogelijkheid is dat KPN het zekere voor het onzekere heeft genomen en alle maildiensten onder zijn beheer op 'zwart' heeft gezet. Op die manier krijgen ze tijd om te onderzoeken of hetzelfde gat ook op de andere servers aanwezig is.

Helaas kan ik je zonder inside informatie geen zekerheid geven elke optie de waarheid is.
Aangezien er op dit moment nog niet door KPN geclaimt is dat Het Net en Planet veilig zijn gebleven ben ik op dit moment nog geneigd voor de eerste optie te gaan, maar dat kan natuurlijk nog veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Planet en Het Net zijn onderdeel van KPN. Ik vermoed dat alles op dezelfde server(s) staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze in blinde paniek helemaal niet meer weten wat er precies fout gegaan is en wat niet. Ze maken zich verschrikkelijk zorgen en proberen zoveel mogelijk schade te voorkomen.
Jaren lang hebben ze mensen die goed waren weg gepest en gesaneerd. Er zitten meer 'managers' dan werkende mensen en de gehele veiligheid hebben ze overgelaten aan een stel lijstjes invullers. Helaas is daarbij 'vergeten' dat beveiliging een werkwoord is.
Het zou goed kunnen dat de account gegevens van het net en planet ook gekopieerd zijn, net als nog veel meer gegevens. Sterkte.