Is het aan te raden een backup te maken van je backup?

Onlangs is mijn computer gecrasht. Gelukkig kon ik al mijn bestanden nog snel redden en ben ik niets kwijt. Inmiddels heb ik een externe harde schijf gekocht en daar alles opgezet. Om mijn nieuwe computer snel te houden heb ik daar weinig opstaan en doe ik alles op mijn externe harde schijf. Maar kan die ook crashen? Is het dan handig om ook een backup te maken van mijn externe harde schijf? Hoe doen mensen dat? Graag advies want ik ben een nerd daarin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als extra info; deze laptop wordt ook zakelijk gebruikt dus er staan bestanden op die belangrijk zijn, anders zou ik de vraag niet stellen natuurlijk :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat zeker niet, maar een externe schijf van 1tr is ook weer 150,- euri's.

Het beste antwoord

"Om mijn nieuwe computer snel te houden heb ik daar weinig opstaan en doe ik alles op mijn externe harde schijf. "

Ik snap niet waar die misvatting vandaan komt dat je PC sneller is als je meer schijfruimte hebt. Dat is gewoon onjuist. Vooropgesteld natuurlijk dat ie niet helemaal vol is; maar dan trekt je besturingssysteem wel aan de bel.

Of je nu 20GB vrij hebt of 20.000GB: dat maakt voor de snelheid van je PC geen ene klap uit.

Dan je backups. Het is inderdaad heel verstandig een backup van je backup te hebben. Want een externe schijf kan inderdaad prima crashen.
Van mijn foto's (even aangenomen dat ik het allemaal goed bijgehouden heb t/m de laatste foto's) heb ik doorgaans DRIE backups. Dus in totaal vier exemplaren:
#1. Het origneel op schijf 2 in de PC. (Schijf1=Operating System.)
#2. Een backup op schijf 3 in dezelfde PC.
#3. Een backup op een externe schijf.
#4. Een backup op de PC van familie.

#1, #2 en #3 kunnen allemaal tegelijk verloren gaan bij bijvoorbeeld een brand. De kans dat je huis afbrandt is groter dan dat je de hoofdprijs in een loterij wint.
#4 Zou door veel pech ook net kapot kunnen blijken te zijn. Daarom is zelfs een #5e versie (extra externe schijf die je niet thuis bewaard) niet af te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lijkt me een goed plan. Niet vergeten dáár een backup van te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag wel serieuze antwoorden, hier heb ik niets aan. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry. Was bedoeld als flauwe reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet, maar dat was het ook :)
Dat is helemaal geen gekke vraag en gewoonte.
Echter zou ik 1 ding willen toevoegen: een backup is alleen maar zo goed als de restore. Veel mensen EN bedrijven vergeten dit, en komen er op een uiterst pijnlijke wijze achter.
Dus: maak rustig een backup van je backup, plaats die fysiek op een andere locatie [liefst online als je de eerste backup fysiek hebt], en OEFEN HET HERSTELLEN van je data.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie tip +
Ik zou inderdaad een back up van je backup maken. De backup moet wel op een externe harde schijf staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een externe harde schijf dan ook crashen? +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De backup hoeft niet per-sé op een externe harde schijf staan ! Op de eerste plaats zijn er andere media dan een harde schijf. Denk aan: DVD-writalebles, tape recorders, on-line backup's e.d. Ten tweede kan een backup heel goed op een intern medium staan. Met name bij een RAID-oplossing is dat vaak het geval.
Of je dat wil is een afweging van risico's. Hoe groot is de kans dat de PC gestolen wordt of bij brand verloren gaat.
Vergelijk dat met de kans dat een externe harde schijf het wél overleeft in dat geval. Wanneer je van plan bent je back-up elders veilig op te slaan, dan valt een interne oplossing uiteraard wél af.
Ik werk voor mijn back-ups met twee externe harde schijven. Eentje heb ik thuis, de andere op mijn werk. Iedere vrjjdag neem ik die van thuis mee naar mijn werk en 's avonds die van het werk mee naar huis. Zo kan ik in het weekend een back-up maken. Als het ergste gebeurt - in mijn beleving is dat brand - dan heb ik altijd op mijn werk een back-up liggen.
Niet de goedkoopste oplossing, maar wel heel effectief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"More is better" is hier zeker van toepassing. Het is een inschatting van risico's hoever je daar in wil gaan.

Wees je er van bewust dat een backup bij een crash van de originele schijf DE ENIGE kopie is die je over hebt. Daarbij wordt een backup-medium zelden intensief lezend gebruikt. Is het medium om de een of andere reden niet goed meer te lezen, dan kom je daar vaak pas achter tijdens het restoren, en dan is het te laat. Een 2e backup kan dan enorm je redding zijn.

Oefen het herstellen van je data (zoals in een ander antwoord gesuggereerd) is een goede tip, maar wees je er van bewust dat ook de back-up defect of incompleet kan zijn.

Bij het restoren naar de originele locatie wordt immers de bestaande data op deze originele locatie automatisch ook gewist.

Je zou de eerste niet zijn die bij wijze van oefening of test een defecte/mislukte/lege backup probeert terug te zetten en daarbij effectief alle data weggooit !

Wil je moeiteloos meerdere backups maken kijk dan eens naar een RAID oplossing. Meer info: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
Daarbij wordt de data naar meerdere schijven tegelijk geschreven. Al je data wordt dus meteen 2 of meer keer opgeslagen en actief gelezen. Een defecte schijf zal snel aan het licht komen. Een nadeel is dat wanneer je een bestand overschrijft of wist (dus niet via een crash) dit ook op alle schijven tegelijk weg is ! Een regelmatige (!) backup naar een extern medium blijft dus noodzakelijk.

Externe backup's kun je in 2 hoofdgroepen indelen:

- Een full back-up per periode. De lengte van de periode kan afhangen van de hoeveelheid gegevens, de mate waarin deze veranderen en de capaciteit van het gebruikte back-up-medium. Meestal is deze periode een week, soms twee weken of een maand. Deze back-ups worden om archiefredenen in het algemeen langer bewaard, ook al is er een nieuwere volledige back-up gemaakt.

- Een incrementele back-up per dag. In deze back-up worden alleen die bestanden opgeslagen die sinds de vorige volledige of incrementele back-up zijn veranderd. Na de eerstvolgende succesvolle volledige back-up kunnen de incrementele back-ups verwijderd worden. Om een volledige bestandsmap terug te plaatsen zijn de laatste volledige back-up, en alle daar op volgende incrementele back-ups nodig.

Een incrementele backup is sneller om te maken, maar heeft als nadeel dat restoren langer duurt en je van meer (foutgevoelige) media afhankelijk bent. Bij een full is dat precies andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Incrimentele backups zijn aan normale leek-gebruikers niet besteedt. Te ingewikkeld om in te stellen danwel om je bestanden weer terug te krijgen na een crash.