Kan het zijn dat er een buitelands onderzoeksteam belt om vervolgens te zeggen dat je computer risico loopt?

Vandaag ben ik gebeld door een "man" die zij dat ik een bestand had gedownload, waarmee ik een mega virus had gedownload. De man legde alles uit en gaf vervolgens zijn "supervisor" aan de telefoon, die mij vertelde wat ik op mijn computer moest doen om te kijken hoeveel fouten of schade mijn computer al had. Dit nagekeken te hebben riep ik heel vrolijk, op de eerste 2 pagina's al 20+ fouten, de man zei: "OMG" en zei mij direct actie te ondernemen. uiteindelijk na een heel verhaal wou hij mij vertellen dat ik een bestandje of iets in die buurt moest op halen van het internet wat direct zonder moeiten alle fouten uit het systeem zou verwijderen en herstellen.

Dit alles gebeurde in het engels.

Het Logboek wat ik moest openen, was te openen

op mijn computer:
via:"computer -> manage -> windows logs -> application"

op jullie computer:
via:"computer -> beheren -> windows logboeken -> toepassing"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een klassieke scam. Zeker het deel waarbij je de 'supervisor' te spreken krijgt. Hiermee wordt namelijk een vertrouwensbasis gelegd. Je voelt je wat belangrijker en je hebt het gevoel dat er echt een groot bedrijf achter zit.

Elke computer geeft foutmeldingen in dat logboek aan. Daar is het voor en kan geen kwaad en het is zeker geen virus. De vraag is wat je gedownload hebt. Het kost namelijk geld & tijd om jou te bellen en hier doorheen te praten. Dus als ze je niet direct om geld gevraagd hebben om het op te lossen zit er iets in het bestand dat je gedownload hebt. Iets waarmee ze geld binnen kunnen krijgen. Dat kan zijn dat ze je wachtwoorden kopiëren. Dat ze bankgegevens stelen, of zelfs identiteitsfraude.

Ben je zelf niet goed met computers dan zou ik zeker iemand vragen hier eens goed naar te kijken, goede antivirus & firewall installeren en ook zeker goed je bankgegevens en andere rekeningen in de gaten houden de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (4)

niemand doet zoiets bij particulieren
Als je niet een multimiljoen server park hebt als de rabobank hebt o.i.d
dus dit is wel een hele brutale scam
capthavoc
12 jaar geleden
Ja dat kan want het is dus blijkbaar gebeurd. Maar je bent niet gebeld door een onderzoeksteam maar door oplichters. Waarom zouden ze jou opbellen om te vertellen dat je een mega virus hebt? Wat is hun belang daarbij? Ik hoop niet dat je het bestand hebt gedownload waarvan ze zeiden dat dat het probleem oplost. Dat bestand is zeer waarschijnlijk een virus, malware, scareware of iets anders in die richting.

Ik denk wel dat je een virus had voordat je gebeld werd, waarom zouden ze anders jou bellen?

Ik raad aan om je computer grondig te (laten) scannen met o.a Malwarebytes Anti Malware.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom zou vraagsteller een virus moeten hebben gehad voordat hij gebeld werd? De oplichters zouden best een willekeurig iemand kunnen bellen om hun trucs uit te halen. Maar weet je - eigenlijk heb ik het gevoel dat een paar vrienden van vraagsteller een grap met hem hebben uitgehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in ze kunnen ook gewoon random mensen opbellen zonder dat ze een virus hebben.
Ik denk niet dat vrienden zoiets doen.
Nee, het zou zeer onwaarschijnlijk zijn dat dit betrouwbaar is, want ten eerste hoe weet die man wat je gedownload hebt en ten tweede gebeurde zoiets soortgelijks bij mijn oma. Aan haar werd ook gezegd dat ze in bestanden ergens op haar computer moest kijken, en daar, jawel, zag ze ook allemaal fouten. Toen zei hij ook dat zij een bestandje moest downloaden, maar gelukkig raakte ze toen achterdochtig en vroeg of ze later terug kon bellen. Deze man gaf toen een nummer dat ze zogenaamd later weer kon bellen, uiteraard was dit een niet geldig nummer. Toen we dit nummer op het internet opzogde bleken wij ook niet de enige te zijn bij wie dit gebeurd was. (het was bij heel veel mensen geprobeerd) Op deze manier werd (als ik het me goed heriner) geprobeerd bankgegevens buit te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 100% oplichter. Ik wist niet dat ze ook al in Nederland opdoken maar in Engeland zijn deze mensen al jaren actief.
Ze laten je wat logs openen en maken je bang. Dan bieden ze je aan om je te helpen via een remote sessie, tegen betaling.
Niet intrappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oma is inderdaad Engels.