Nee, aangezien het beide met een SSL(TLS) verbinding werkt. Deze werken met versleutel-technieken die niet te kraken zijn (in de nabije toekomst althans). Let wel op eventuele certificaat-waarschuwingen die je kunt krijgen bij inloggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vleermuus heeft gelijk. SSL zorgt ervoor dat het niet te hacken is... tótdat het root SSL-certificaat gestolen wordt, dan zit je met de gebakken peren.
Net als met het Diginotar, toen vele bedrijven getroffen waren, waaronder Mozilla. Die kans is natuurlijk klein. Wanneer je trouwens zonder SSL internet, is het nooit veilig. Al helemaal niet als je via een open of WEP-beveiligd wifi-netwerk verbindt. Dan "roep" je je wachtwoorden en alle andere gegevens die je verstuurd letterlijk de omgeving in.
Zolang je de originele door je bank ontwikkelde (!) app gebruikt is het ongeveer even veilig. De bank zal geen apps vrijgeven die niet voldoende veilig zijn.
Let wel op dat er veel apps in omloop zijn die van je bank afkomstig LIJKEN te zijn. Die zijn natuurlijk compleet onbetrouwbaar omdat er geheel geen controle is of er in de app geen dingen zijn ingebouwd die er niet im horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op een onbekend wifi netwerk zit, kan een aanvaller een zogenaamde man-in-middle attack doen. Daarmee kan ook je SSL verbinding worden verbroken. Je web browser zal in dat geval een foutmelding geven over het SSL certificaat, of een App een foutmelding zal geven, niet zal werken, of gewoon stilletjes doorgaat zal aan de App liggen.
Ik ga er vanuit dat een bankieren app niet zal werken als het SSL certificaat niet werkt, maar ik heb het niet getest dus geef geen garanties.
Wees je dus bewust van de risicos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat geldt ook voor vaste verbindingen, dus is er geen verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een vast netwerk VEEL minder waarschijnlijk. De aanvaller moet op je kabeltje zitten, en dan niet achter 1 van de routers of intelligente switches. Ik ga er vanuit dat jij thuis wel weet wie er allemaal toegang tot je bekabelde netwerk hebben, en op een kantoor omgeving kun je er ook vanuit gaan dat er geen kabels uit het raam hangen ... Met wifi is dit een heel ander verhaal, zeker als er geen encryptie gebruikt word kan jan en alleman een MITM attack doen.
In het kort: thuis is beter.

In het lang:
Er zijn hier 2 variabelen. 1. gebruik je onderweg het GSM netwerk of het wifi van een ander? 2. Gebruik je TAN/SMS codes om je betaling te verifieren?
In het eerste geval is het gebruik van het GSM netwerk veiliger dan welk wifi dan ook. Het wordt door profesionals beheerd, waar wifi meestal door amateurs is opgezet. Op een GSM netwerk zijn alleen maar geauthenticeerde apparaten, op een wifi netwerk kan jan en alleman verbinden [en dus rommelen met jouw verbinding naar de bank].
Bij deel twee is het gebruiken van je eigen [een vaste] computer om te bankieren 1 deel van de transactie omdat je bij een betaling een TAN/SMS code moet gebruiken om je betaling daadwerkelijk uit te voeren. Het goede daarvan is dat er 2 verschillende methodes worden gebruikt om de transactie te beveiligen, jouw gebruikersnaam/password op je computer en de code die via het GSM netwerk komt.
Als je een telefoon app gebruikt dan is er automatisch nog maar 1 route & apparaat bij betrokken. Dat maakt het voor de boeven eenvoudiger omdat bij het inbreken op jouw telefoon ze direct alle verbinden onder controle hebben. Daarom is het totale bedrag dat je via een telefoon applicatie mag overmaken ook altijd beperkt [tot ongeveer 1000 euro].
Het veiligst is en blijft verschillende netwerken, met verschillende apparaten te gebruiken.