Een proxy is, heel in het kort, een server welke jouw verzoek pakt, en naar de juiste computer gaat om jouw verzoek in te dienen. Hierbij kan je dus gebruik maken van bv een webserver welke alleen gebruikers uit de VS toestaat: Je vraagt een proxy in de VS om voor jou op de webserver bepaalde info op te halen, en naar jou toe te sturen.

Er zijn overigens zeer veel variaties en redenen waarom een proxy gebruikt kan worden. Op zich is er niets mis met het altijd gebruiken van een proxy.

De vraag welke veilig is.. Dat is compleet afhankelijk van wat je wilt gaan doen. Er zijn tien zo niet honderd duizenden proxies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een proxy maakt jou anoniem voor de websites die je bezoekt. Die websites weten dan niet waar jij zit. Zij zien alleen dat jouw vraag om een nieuwe webpagina, bij die proxy vandaan komt.

Zoek op internet naar commentaar over een proxy, als je ook al wat ouder commentaar vindt, dan bestaat hij al een tijdje. Dus zal hij betrouwbaar zijn. Zo niet dan kom je vast klachten tegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...En zijn er nadelen wanneer je permanent via een proxy zou werken? Krijg je dan bijvoorbeeld problemen wanneer je wilt internetbankieren of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iets niet werkt via de proxy, moet je overwegen of het veilig is om zonder proxy te proberen, dat kan toch altijd? Bij bankieren kun je ook anoniem browsen als je firefox of google chrome gebruikt.
Daarnaast mot je je eigen PC regelmatig controleren op malware Een proxy is een technisch iets, dat alleen je IPadres en daarmee de plek waar je woont beschermt. Je zult er verstelt van staan hoeveel er over je is te vinden in andere sporen die je achterlaat, zoals op deze website, in je betalingen bij de bank.
Jouw email adres dat opduikt bij facebook gebruikers, facebook kent je al voordat je je aanmeldt.
Een proxy kan meerdere functies hebben. Bedrijven gebruiken een proxy om netwerk verkeer te filteren en te monitoren. Ze kunnen Zwartelijsten (Blacklists) maken waarin sites staan vermeld die niet benadert mogen worden. Net zoals ze witte lijsten (whitelists) kunnen maken met legitieme websites. Ook zijn er mogelijkheden om op inhoud (content) te filteren. Zo kunnen bijvoorbeeld sexsites geblokkeerd worden.

Een proxy kan ook een buffer (Cache) hebben. Hierdoor worden pagina's tijdelijk opgeslagen. Zo hoeft een website welke veel bezocht word, niet elke keer van het internet geladen te worden (scheelt bandbreedte) maar kan direct uit het cache worden weergegeven.

Een proxy kan tevens een Firewall functie bevatten waarmee bepaalde poorten kunnen worden geblokkeerd of juist worden toegelaten. Vaak zijn de poorten 80, 443, 25 en 110 voldoende.