Mijn virusscanner Avast antivirus heeft een roothkitt gedeteerd op mijn computer, maar kan ik het probleem niet oplossen, wat kan ik doen?

Al twee keer heb ik de computer opnieuw laten opstarten, krijg ik steeds weer dezelfde melding.
Het virus verplaatsen naar de kluis of verwijderen, lukt niet.

Toegevoegd na 2 uur:
Mijn computer heb ik ook met micosoft essentiels gescand en gaf niks aan, op dit moment is de microsoft hulpprograma voor het verwijderen van schadelijke software.
Wat kan ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In de eerste plaats: niet alles wat door antivirus- en antispywarescanners als schadelijke software wordt gevonden, is ook daadwerkelijk malware: veel scanners zitten er nogal eens naast. Kijk dus goed uit voordat iets verwijdert (en doe dat meteen nooit definitief, maar zet het altijd eerst in de kluis of in quarantaine), want het kan ook een noodzakelijk onderdeel zijn van een programma of je besturingssysteem.

In de tweede plaats: laat, als er iets gevonden wordt, ook andere scanners eens zoeken naar het bestand. Als meerdere scanners hetzelfde zeggen (dus in dit geval dat het een rootkit is), dan weet je in elk geval zeker dat het bestand schadelijk is. Dit zijn prima (gratis) scanners om je pc nog eens extra te controleren:
http://www.eset.com/home/products/online-scanner/
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
http://www.safer-networking.org/nl/download/index.html

Wanneer het niet lukt om spyware te verwijderen, start dan je pc in de veilige modus en scan opnieuw.

Voor sommige malware zijn speciale programma's gemaakt om die schadelijke bestanden definitief van je pc te verwijderen. Het is dus belangrijk dat je even de naam van de rootkit noteert en via Google kijkt of je zo'n speciaal programma kunt vinden. Let er wel op dat je alleen op betrouwbare websites klikt!
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kan ik mijn computer in veilige modus, starten?
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik vraag me echt af of het wel malware is wat Avast heeft gevonden. Heb je die andere 3 scanners al geprobeerd? Als die niks vinden, is er echt niets aan de hand! Bovendien: wat het ene programma niet kan verwijderen, lukt een ander programma wellicht wel... Opstarten in veilige modus houdt in dat je je pc opstart zonder internet en andere "toetsers en bellen". Start je pc opnieuw en vanaf het moment waarop je het eerste (zwarte) scherm (en witte letters) ziet, klik je diverse keren op de F8-toets (soms: F5-toets) totdat je in het Windows option-menu terechtkomt. Kies hier voor opstarten in veilige modus (Safe mode).

Andere antwoorden (4)

Probeer het eens met een malware programma: anti malware bytes http://www.malwarebytes.org/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de computer opstarten in safe mode? En daarna handmatig avast opstarten om het virus te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je maar dat kan ik niet: avast handmatig opstarten om het virus te verwijderen, want dat lukte me al vier keer niet.
Wat afschuwelijk vervelend voor je.
Als je heel handig bent met de pc zou je het moeten kunnen oplossen.
ik lees er dit over:
"Rootkits zijn zeer moeilijk te detecteren en infecteren het systeem vaak zonder dat de gebruiker dat beseft. Het enige doel van een rootkit is het aanmaken en verbergen van bestanden, netwerkverbindingen, geheugenadressen en registeringangen. Soms wanneer de rootkit verwijderd wordt, blijven de aangebrachte wijzigingen intact en meestal ondetecteerbaar. De enige wijze om er geheel zeker van te zijn dat een rootkit verwijderd is, is dan ook het formatteren en herinstalleren van het hele systeem. De meeste anti-malware-software van deze tijd (eind 2006 en later) is in staat om ook actieve rootkits te detecteren en verwijderen."
Zelf heb ik een lidmaatschap bij het expertteam van KPN, hopelijk ken jij iemand die expert genoeg is dit te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je Kunt Ook Norton Power Eraser gebruiken. Is speciaal voor zulke problemen ontworpen.