Wat is het gevaar van het publiceren van NAW-gegevens op het web?

Toen ik op zoek was naar een baan, heb ik mijn CV, inclusief mijn emailadres, telefoon, fax en huisadres op een webpagina gezet.

Ik werd er van diverse kanten op gewezen dat dit riskant zou kunnen zijn. Voor de zekerheid heb ik deze gegevens nu maar gecensureerd.

Maar die gegevens zijn ook gewoon te vinden in het telefoonboek. Wat zou er dan riskant kunnen zijn wanneer ik deze gegevens op het web zet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Op zich valt het met je cv nog wel mee, dat vind ik als je naar werk zoekt overigens een risico dat je neemt om een wijder publiek te bereiken. wat nogal eens voor problemen kan zorgen zijn de NAW gegevens ( al is de voor- en achternaam al genoeg) op sociale netwerk sites.
(zie link.) Wat ook nog zou kunnen met NAW gegevens is dat mensen waarmee je ruzie hebt of recentelijk hebt ontslagen (of wat dan ook) zij simpel aan gegevens zoals je naam adres telefoonnummer en email adres komen en deze misbruiken door op een seks site te gooien en te vragen om contact op te nemen voor allemaal fetisj handelingen of iets dergelijks. als dat je overkomt kan wel diep je privéleven aantasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed artikel +1

Andere antwoorden (3)

- De informatie kan heel makkelijk gevonden worden via diverse zoekmachines.
- De informatie zal mogelijk altijd ergens op het internet vindbaar zijn. Bijvoorbeeld via allerlei archieven. Het is moeilijk er vanaf te krijgen als je dat om een bepaalde reden zou willen.
- De informatie kan gebruikt worden door mensen waarvan je niet wil dat deze jouw informatie kunnen vinden. Veel meer mensen (wereldwijd) kunnen de informatie op internet zien, dit is een wezenlijk verschil met een gewone telefoongids voor een kleine regio in Nederland.
- Door verrijking van de basisinformatie (NAW) met e-mail adres en dergelijke kan iemand die kwaad wil zeer snel je huisadres vinden (bijvoorbeeld door te zoeken op jouw e-mail adres).

Een aantal redenen dus om je NAV gegevens niet openlijk op het internet te plaatsen. Er zijn er uiteraard meer, maar dit zijn zo de belangrijkste die nu in mij opkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt het iemand die je identiteit wil stelen wel erg gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevaar is dat iedereen het kan vinden. Er is zelfs al een speciale site voor om alles van mensen te weten te komen, zie mijn bron. Ik schrok ook, een van mijn medestudenten heeft denk ik mijn telefoonnummer online gezet: best vervelend eigenlijk.