Hoe maak ik de PC kindvriendelijk?

Mijn dochter van 8 jaar is er steeds vaker op te vinden dus het wordt tijd hem aan te passen. Ik heb alleen geen idee hoe dat moet. Er zijn dingen te koop, te downloaden, volgens mij zit er in het systeem (Vista) ook iets..Wat moet je doen om er voor te zorgen dat je kind niet op verkeerde websites komt?
(O ja nog iets: Ze kijkt heel graag op Youtube naar liedjes enz, ik heb wel eens gehoord over een kindvriendelijke youtube-achtige site, iemand enig idee welke dag is?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Tips:
1. Zet geen PC in de slaapkamer. Zonder (sociale) controle kan 't eerder mis gaan. Dus de PC bijv. in de huiskamer. Vol in het zicht van iedereen die langs kan komen lopen.
2. Gebruik filternet: http://www.filternet.nl/. (Zelf filteren is totaal geen doen.)
3. Met haar praten en vragen jouw erbij te roepen als ze onverwachts iets geks/schokkends tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Filternet. Heb ik al jaren en werkt heel goed.

Andere antwoorden (6)

YouTube voor kinderen:
http://youtubeforchildren.com/
(Te vinden op YouTube voor kids binnen google. Daar staan meer programma's voor kinderen.)

Probeer ook eens iets te lezen over Sandboxie op google. Dat programma zit als een schil om het OS heen wat je kind gebruikt. Gaat het mis dan kun je via Sandboxie al je oude instellingen met een simpele druk op de knop weer terugkrijgen. Erg makkelijk. Hoef je niet steeds dingen te verwijderen of een heel OS opnieuw te installeren.

Sandboxie niet gelijk installeren maar eerst erover lezen.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is erg veel voor beschikbaar, je kunt zoeken op
>> "parental control" site:.nl << dan krijg je veel informatie.

Mijn mening:
- Zet de pc in de huiskamer, dan heb je beter zicht op wat ze er mee doen.
- Als kinderen 8 zijn is het verstandig om iets te gebruiken om ze af te schermen zodat ze niet plotseling geconfronteerd worden met dingen waar ze niet om hebben gevraagd. Maar dat moet niet uitmonden in het controleren van al hun gedrag, kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen zonder dat de ouders atijd mee kijken. Als je op het schoolplein niet staat mee te luisteren bij gesprekken met vrienden/vriendinnen moet je dat op internet ook niet doen.
- De controle via `parental control` moet je afbouwen als ze naar de middelbatre school gaan. Ze komen dan steeds meer in contact met de boze buitenwereld en je kunt ze dan beter beschermen door er over te praten dan te hopen dat je ze kunt beschermen door toegang te belemmeren. Dat lukt dan toch niet meer (internet elders, mobiel internet, maar vergelijk ook met roken, drugs).
- Afspreken dat ze op Hyves/Facebook etc. hun profiel alleen zichtbaar maken voor vrienden en ook controleren dat het zo is ingesteld.
- Duidelijk maken dat ze zonder overleg nooit hun achternaam en/of adres mogen afgegeven en zonder overleg nooit iets mogen kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook nog firefox installeren, en dan deze addon erbij zetten:

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/zoodles-kid-mode-for-firefox/

Of: http://www.kidzui.com/

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor google chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/oioeohebbahbomemnpdmnicoghkepidd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso Chrome of Firefox. Met adblock, en wat andere beperkende addons zoals tinyfilter.
Je moet je niet te veel concentreren op technische middelen. Kinderen knutselen daar wel omheen, of de middelen zijn gewoon onvolledig.
Beter is om je kind bewust te maken van 'de gevaren' van internet en ze goed voor te lichten, zodat ze geen behoefte hebben om naar 'verkeerde websites' (wat zijn dat dan?) op zoek te gaan.

Informatie verzamelen is nooit verkeerd, maar de informatie kan wel verkeerd gebruikt/geïnterpreteerd worden. Onze taak als ouder is om kinderen te leren de informatie uit de grote boze buitenwereld eerlijk en objectief te filteren zodat ze zich zelf een oordeel kunnen vormen. Niet om dingen die wij zo nodig fout vinden proberen verborgen te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Beter is om je kind bewust te maken van ‘de gevaren’ van internet en ze goed voor te lichten, zodat ze geen behoefte hebben om naar ‘verkeerde websites’ (wat zijn dat dan?) op zoek te gaan." Alleen voorlichting is in de praktijk helaas vaak niet afdoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorkomen is beter dan genezen. Kinderen zijn nieuwsgierig en gaan júist op zoek dan.
voor een 8 jarige is dit vast een hele leuke oplossing

Toegevoegd na 2 minuten:
en je kunt voor haar een eigen windows account aanmaken dat je via parentel control helemaal kunt instellen voor haar leeftijd
zie onder gebruikersaccounts
capthavoc
12 jaar geleden
MyBee is een Nederlandse kindvriendelijke browser. Als je je kind via deze browser laat zoeken krijg je gegarandeerd alleen voor hem/haar geschikte sites te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt wel MyBee, maar alleen als je kind niet denkt "he leuk, Firefox/Internet Explorer, laat ik daar eens gaan kijken, daar kun je veel meer". Want op MyBee is je kind best wel beperkt in zijn mogelijkheden. Toen mijn kind 8 was, had ze al geen zin meer in MyBee. Dan heb je veel meer aan 't antwoord van mmm, Filternet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich klopt dat, maar je kan een gebruikersprofiel op de computer zo instellen dat alleen MyBee gebruikt kan worden. Ik geef toe dat dat wat meer werk is, maar zo heb ik dat vroeger ook gedaan voor mijn kinderen.