Dat is moeilijk te zeggen.

Om het certificaat te vervangen moet een nieuw certificaat worden gekocht bij een andere vertrouwde provider. Als ik een certificaat moet aanvragen en installeren op de webserver ben ik voor het certificaat iets van 100 dollar kwijt (per jaar per URL) en om het te implementeren iets van 0,5- 1 uur, ongeveer 60 euro.

Maar soms is er meer aan de hand en is de algehele beveiliging van de website niet in orde.

Vaak zullen de websites ook bij externe partijen liggen en het lastige is dat elke gemeente dit zelf moet regelen.Buiten het feit dat dit erg onhandig en kosten inefficiënt is, betekent het ook dat het probleem bij de leverancier van de website ligt. Die werkt met verouderde software of onjuiste beveiligingen.

Als de gemeente geen eigen IT afdeling heeft zal dit door externe partijen worden opgelost. Die zullen dan ook een scan moeten doen van de beveiligingsrisico's. In feite mag zoiets ook niet heel veel kosten, ik vermoed veel minder dan een dag consultancy.

Het gaat dacht ik om enkele tientallen gemeentewebsites die meer aandacht nodig hebben dan alleen het vervangen van het certificaat.