Ik wil een virus op de C-schijf verwijderen, maar ik ben hier niet gemachtigd voor. Hoe verwijder ik het virus?

Op mijn C-schijf in de map: C:windowsSysWOW64ntdll.dll staat een virus (Troj/TDL3Mem-B). Mijn virusscanner Sophos Antivirus zegt dat ik het virus handmatig moet verwijderen, maar toen ik het bestand probeerde te verwijderen zei mijn computer dat ik dat niet kon, ik was niet gemachtigd om het te doen. Hoe los ik dit op, en verwijder ik het virus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een andere virusscanner, van Sophos heb ik nog nooit gehoord.

Antwoorden (2)

Je moet dat doen op het allereerste account dat standaard op je computer staat (dus niet een account dat je later hebt toegevoegd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J3lt3 bedoelt waarschijnlijk het administrator account. Misschien is het ook een idee om de computer op te starten in veilige modus (zonder netwerk/internet ondersteuning). Het kan ook zijn dat het bestand actief is, waardoor je hem niet kan verwijderen. Door in veilige modus op te starten is dat misschien niet het geval.
Het lijkt me verstandig om eerst even goed te kijken of het wel écht om een virus gaat. Veel scanners geven regelmatig aan dat er malware op je pc staat, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet het geval is (zgn. false positives). Als je zo'n bestand verwijdert, heb je kans dat je pc niet (goed) meer werkt. Daarom moet je virussen nooit direct van je computer verwijderen, maar altijd opslaan in de Viruskluis (of in quarantaine zetten), zodat je het bestand later eventueel nog kunt terugzetten.

Installeer eerst Malwarebytes eens op je pc:
http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free
(Uiteraard de Free -dus gratis- versie). Update het programma en ga dan naar de map waarin het virus zou staan. Klik die map aan met je rechtermuisknop en klik op "Scannen met Malwarebytes". Als ook dit programma aangeeft dat het om een virus gaat, kun je het met Malwarebytes waarschijnlijk wel in quarantaine zetten.

Mocht Malwarebytes geen virus vinden, scan dan je pc voor alle zekerheid nog eens online met:
http://www.eset.com/home/products/online-scanner

Pas als je heel zeker weet dat het om een virus gaat, kun je het verwijderen nadat je op je pc bent ingelogd als Administrator óf nadat je je pc in de veilige modus hebt opgestart.
Pieter2011