Kunnen e-mailberichten door de provider worden gelezen?

Of door al die mensen die bij een provider werkzaam zijn en zich met het e-mailverkeer bezighouden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan. De systeembeheerders kunnen al je emailverkeer zien. Zeker zolang jij je email nog niet hebt opgehaald en verwijderd bij je provider.

Ook de systeembeheerders van tussenliggende partijen (die de email alleen maar doorgeven, zeg maar de partijen tussen jouw en mijn provider in) kunnen in principe alle berichten zien.

Waarschijnlijk heeft elk bedrijf ethische richtlijnen die het de medewerkers verbieden berichten in te zien, en die hen geheimhoudingsplicht opleggen indien ze tijdens werkzaamheden toch de inhoud van een bericht onder ogen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gezien wel, gelezen meestal niet. De meeste providers gebruiken een server waarop de email is versleuteld met een wachtwoord, en dat wachtwoord weet alleen jij. Ze kunnen echter wel het verkeer van emailberichten zien, dus het aantal berichten en van wie ze afkomstig zijn. Het vergt echter een versleuteld paswoord (of een behendige hacker) om die versleutelde emailberichten te kunnen lezen. Wil je er 100% zeker van zijn dat de door jou verzonden email niet gelezen kan worden, dan kan je gebruik maken van bijvoorbeeld PGP, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kunnen ze.

Email berichten staan bij een provider gewoon in een al dan niet versleutelde vorm op de server. Als je provider niet al te netjes omgaat met jouw gegevens kan je als medewerker gewoon door de mailberichten scrollen. Hier is niets bijzonders voor nodig als deze medewerker onderhoudsrechten op de database heeft.

Alleen als jij besluit je mail te gaan versleutelen bij het verzenden & aan de ontvangen meegeeft hoe eea ontsleuteld moet worden kan je dit voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet