Kan het kwaad als ik mijn IBAN & BIC code aan iemand geef?

Ik heb op marktplaats iets verkocht aan iemand in belgie. Nu vraagt die persoon om mijn IBAN & BIC code zodat die het kan overmaken. Kan het kwaad als ik dit geef? Kan die gene dan dingen met mijn bankrekening doen of is het veilig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.5K

Het beste antwoord

Dit zegt de ING erover:

BIC en IBAN
Als u geld overmaakt naar het buitenland moet u BIC- en IBAN-codes vermelden. Deze codes maken het internationale betalingsverkeer efficiënter en goedkoper.

Wat is BIC?
Iedere bank heeft een eigen Bank Identifier Code (BIC). Daardoor komen internationale betalingsoverdrachten bij de juiste bank terecht. De BIC wordt ook wel SWIFT adres of SWIFT code genoemd.

.Wat is IBAN?
Het International Bank Account Number (IBAN) identificeert elke rekeninghouder, inclusief bank en vestigingsland. Dankzij de unieke IBAN kunnen banken de betaling helemaal automatisch verwerken, zonder aanvullende informatie.

.Verplicht
Vanaf 1 januari 2007 zijn BIC en IBAN verplicht bij overboekingen naar landen binnen de Europese Economische Ruimte. Dit is het gevolg van Europese bancaire regelgeving. Een correcte IBAN en BIC kunt u alleen verkrijgen via de (bank van de) begunstigde. Zonder de betreffende IBAN en BIC kan de buitenlandse bank uw opdracht weigeren en onder inhouding van extra kosten naar u retourneren

.Zo berekent u zelf uw IBAN
U vindt uw IBAN en BIC op de afrekening van uw Zakelijke Rekening. De BIC van de ING is INGBNL2A. Uw IBAN is gebaseerd op uw rekeningnummer. Hieraan worden een bankcode, een landencode en een controlegetal toegevoegd.

Een voorbeeld van een correcte IBAN-code is NL69INGB0001234567.

De IBAN-code bestaat uit een landcode: NL. Deze wordt gevolgd door een controlegetal. In bovenstaand voorbeeld is dat 69 en een bankcode. De Bankcode van de ING is: INGB. Ten slotte volgt uw rekeningnummer (totaal 10 getallen, aanvullen met voorloopnullen indien nodig).

U kunt uw IBAN ook online uitrekenen

.Tips
Bij betalingen binnen de Europese Economische Ruimte (EER)* kunt u profiteren van het lage Europabetaling tarief. Voorwaarde is dat u het IBAN en de BIC vermeldt bij uw betaalopdracht en bij kostensoort kiest voor 'our'
Vermeld IBAN en BIC ook op uw briefpapier en facturen. Zo kunnen buitenlandse relaties uw IBAN gebruiken voor hun betalingen. Denk hier in ieder geval aan wanneer u nieuw drukwerk bestelt
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die zal je wel moeten geven anders kan iemand uit het buitenland geen geld naar je overmaken.
12 jaar geleden
In principe kan hij daar niets mee. Uiteraard, als hij ook paspoort gegevens en een handtekening zou hebben, zou hij er wel wat mee kunnen.Maar dat is gewoon omdat het een bankrekening nummer is.

Ik zou overigens gewoon paypall gebruiken, dan heb je dit dilemma niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed dat je voorzichtig bent!

Maar je IBAN en BIC zijn internationale rekeningnummers. Net als je telefoonnr uit een landcode, plaats en abonneenummer bestaat, bestaat een internationaal bankrekeningnummer zo ook uit segmenten.

Je kunt deze gegevens trouwens vinden in je online bankieren, of op de website van de bank, of door het kantoor te bellen.