Wat moet je doen als je virussen hebt?

Hallo,

Gisteren had ik volgens mijn pc virussen, ik heb dan Bullguard opgezet en die had er 24 gevonden (terwijl het volgens mijn pc er 34 waren). Daarna heb ik de scan op mn pc terug laten lopen en dan zei die dat ik er nog steed 32 had. Ik heb nu net Norton gedownload en die is nu aan het scannen, hij zegt elke keer als ik iets intik op internet dat hij een aanval heeft geblokkeerd. Ik heb gekeken en het was een Keylogger (!), ik herinner me nog dat een vriend zei dat je dan schermtoetsenbord moest gebruiken , wat ik nu dus ook doe. Hebben jullie nog meer tips over wat ik moet doen met virussen of een programma dat ik beter zou downloaden?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als er daadwerkelijke een keylogger op je computer stond geïnstalleerd zou ik als eerste op een schone computer al je wachtwoorden wijzigen en zonodig ook de creditcard blokkeren.

Afhankelijk van de ernst van de malware kun je twee dingen doen:
1. Een degelijke virusscanner aanschaffen, installeren en de boel schoonmaken
2. Veruit de meest veilige optie is echter om een backup te maken van alle gegevens waarna de computer opnieuw te installeren en meteen een virusscanner te installeren. Hierna de backup grondig te controlleren op mogelijk aanwezige virussen en vervolgens de virusvrije backup terug te plaatsen.

Let wel, malware (o.a. virussen) zijn er tegenwoordig veelal niet meer op gericht om gegevens te wissen of andere 'kattekwaad' uit te halen maar om keihard geld mee te verdienen door privé gegevens buit te maken. Denk hierbij niet alleen aan bankgegevens maar ook aan identiteitsfraude waardoor criminele praktijken uit andermans naam worden ondernomen. Zie dan je onschuld nog maar eens te bewijzen...
Met bovenstaande informatie wil ik je zeker niet bang maken maar wel bewust maken van de risico's die dergelijke malware tegenwoordig met zich meebrengen.

Welke virusscanner voor jou het meest geschikt is kun je vinden op http://www.av-comparatives.org/ Hier staat een bijzonder uitgebreid overzicht alsmede meerdere vergelijkingen tussen álle virusscanners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, het heeft geholpen ;-)

Andere antwoorden (5)

Download dan maar meteen de beste aller tijden ( GRATIS) :

http://www.superantispyware.com/download.html

(de onderste is degene die U kunt downloaden)

Groet:Zoekertje

Toegevoegd na 4 uur:
Dit is trouwens een alles-in-één-pakket,waarmee op malware,virussen,trojans en nog veel meer gespuis gescand wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf gebruik anti malware bytes en het is echt een top programma het haalt bijna alles weg kwa virussen enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
download avg antivirus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een keer naar je uitleg luister zou je best BitDefender downloaden. Je hebt daar 3 keuzes uit, BitDefender antivirus, die controleert gewoon je PC of je kan ook kiezen uit BitDefender internet security, die doet dat hetzelfde als Antivirus maar daarbij controleert hij ook het internet of je kan ook nog kiezen uit BitDefender total security, dat is dan ook echt wel de perfecte bescherming.

Ik gebruik ook zelf BitDefender internet security.

Voor de producten kijk eens op: http://www.bitdefender.nl/solutions/

en om de producten te vergelijken: http://www.bitdefender.nl/solutions/antivirus-comparison.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel betrouwbare en juiste informatie over virussen moet je niet hier zoeken, maar kun je vinden op o.a. de volgende sites:

http://www.virusalert.nl
http://www.waarschuwingsdienst.nl
http://beveilig.uwpc.info

Goede programma's om virussen aan te pakken zijn bijvoorbeeld:

- AntiVir van Avira
- avast!
- Malwarebytes-Anti-Malware

om er maar een paar te noemen. Deze zijn gratis te gebruiken.

Succes!